InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Pc en internet > Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten
nieuws uitgelicht

Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten

Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten Het komt niet zo vaak voor dat Google veranderingen in haar zoekalgoritmes zo nadrukkelijk aankondigt als de update die vanaf april 2015 operationeel zal zijn. Google gaat alles nieuw doen: het bedrijf wil zijn algoritme voor mobiel zoeken fundamenteel veranderen. Daarvan zouden vooral kleinere websites kunnen profiteren. Google's nieuwe zoekroutine kan de markt grondig veranderen.

Ingrijpende aanpassing zoekalgoritme Google

Met de nieuwe zoekroutines wil Google zoekopdrachten op mobiele apparaten grondig veranderen. De wijzigingen per 21 april 2015 zullen nóg ingrijpender zijn dan de vorige updates Penguin en Panda. Website-eigenaren moeten zich instellen op ingrijpende aanpassingen.

Update vooral gericht op mobiele apparaten

“Mobile-Friendliness”, (vrij vertaald “mobiele vriendelijkheid” of “mobiele hoffelijkheid”) is het sleutelwoord bij Google’s nieuwe rankingfactor. Google wil alleen zoekresultaten op mobiele toestellen tonen, die ook verzorgd op deze apparaten weergegeven kunnen worden.

Overbodige scroll- en zoomhandelingen zijn uit den boze

Een mobiele website moet na de update niet alleen in staat zijn om foutloos weergegeven te worden, ze moet ook zonder allerlei gekunstelde scroll- en zoombewegingen te detecteren zijn. En natuurlijk moet niet-toonbare inhoud zoals Flash worden vermeden. Ook de navigatie van links moet geen probleem vormen. Deze eisen richten zich met name op apparaten met een lagere resolutie, in de eerste plaats op smartphones dus.

Zowel bezoekers als omzet kunnen wegvallen

Alle website-eigenaren die hun smartphone-bezoekers tot dusver verwaarloosd hebben en niet voldoen aan de nieuwe eisen, zouden wel eens zeer onaangenaam verrast kunnen worden door het gewijzigde algoritme in april 2015. In het allerergste geval blijven na uitrol van de update, bezoekers die tot dusver hun weg via een mobiel apparaat naar de site vonden, gewoon helemaal weg. En met hen uiteraard de omzet.

Waarom haken veel smartphone-bezoekers af?

En de bewering van website-eigenaren dat hun de update niet veel uitmaakt omdat ze sowieso weinig smartphone-bezoekers hebben, is in dit verband niet steekhoudend. Want daarvoor kan een heel goede reden zijn: is de website niet geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers, dan zijn die smartphone-gebruikers mogelijkerwijs ook niet in volgende bezoeken geïnteresseerd. En wat erger is, de door Google aangekondigde algoritme-aanpassing kan ertoe bijdragen dat smartphone-bezitters vanaf april ook niet meer een eerste maal op de website zullen belanden.

Minder sterke merken kunnen profiteren van de update

De update van Google kan een nachtmerrie worden voor veel grote bedrijven die tot dusver nog niet veel aandacht hebben besteed aan “vriendelijkheid” naar hun mobiele klanten. De kans bestaat dat zij een fikse achterstand gaan oplopen ten opzichte van concurrenten die voorheen heel wat lager stonden in de zoekresultaten, maar die wel voldoen aan de eisen van het gewijzigd algoritme. De update van Google is dus een kans voor nieuwe en veel minder sterke merken om meer zichtbaar te worden.

De impact op “desktopbezoek”

Lukt het website-eigenaren om hun eigen merk door de beschreven zoekvoordelen uit te bouwen, dan blijft het daar waarschijnlijk niet bij. Want dat veranderde zoekgedrag van gebruikers zal zich ook doorzetten in het gebruik van andere apparaten zoals desktops. Neemt derhalve de populariteit van “mobiele site-aanbieders” toe, dan zal dat waarschijnlijk ook elders het geval zijn. De nieuwe update van Google beïnvloedt als gevolg daarvan ook het “normale zoekgedrag” op Google.

Lees verder

© 2015 - 2017 Ter-info, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald uit het Engels een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale t…
Website aanmelden bij GoogleWebsite aanmelden bij GoogleJe eigen website aanmelden bij Google roepen een paar vragen op: is het nog noodzakelijk om je website aan te melden bij…
Wat is Google+ plus en wat kun je er mee?Wat is Google+ plus en wat kun je er mee?Google+ of Google Plus One is de sociale netwerksite van Google. wat is het en wat kun je ermee? In dit artikel wordt he…
De Google ChromecastDe Google ChromecastMet de Google Chromecast maak je van je normale TV een Smart TV. Door de Chromecast in je TV te pluggen, kun je met een…
Google Play Store, koop apps, muziek, films en boekenGoogle Play Store, koop apps, muziek, films en boekenDe meeste mensen zullen de Google Play Store kennen als de app winkel voor Android. Dat is het ook, maar eigenlijk nog v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay
  • https://www.samonlinemarketing.nl/mobile-friendly-label-ranking-factor-seo/
  • http://mobilemixed.com/google-demotion-with-no-mobile-website/

Reageer op het artikel "Zoekalgoritme van Google, speciaal voor mobiele apparaten"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 07-04-2015
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Pc en internet
Bronnen en referenties: 3
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!