InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Pc en internet > Te hoge datakosten Vodafone: dit kun je doen

Te hoge datakosten Vodafone: dit kun je doen

Te hoge datakosten Vodafone: dit kun je doen Te hoge datakosten bij Vodafone. Je hebt normaal een stabiel dataverbruik maar ineens krijg je een rekening voor een veelvoud van je reguliere maandelijkse verbruikskosten. Dit overkwam in 2014 en 2015 vele duizenden Vodafone-klanten. Verzoeken aan Vodafone om inzicht te geven in de bron van het vele verbruik worden door het bedrijf afgewezen met het argument dat de privacywetgeving dit niet toelaat. In het programma Tros Radar deed de provider de toezegging te zullen werken aan het oplossen van het probleem en het kwam met een oplossing voor radeloze klanten.

Wat is het probleem?

Internetfora stromen al sinds half 2014 vol met klachten van Vodafone-klanten. Gebruikers die normaal een heel stabiel dataverbruik hebben worden ineens geconfronteerd met torenhoge rekeningen. Zo komt het voor dat klanten met een bundel van 1GB, die normaal de 500MB aan verbruik niet eens halen nu een rekening krijgen die overeen komt met het gebruik van 6GB in een maand. Soms blijkt het zelfs te gaan om een verbruik van 1GB per dag. Veel mensen constateren ook dat de bytes 'binnengehaald' moeten zijn in de nacht, terwijl zij rustig lagen te slapen en hun telefoon gewoon verbinding had met de wifi, waardoor het mobiele netwerk helemaal niet aangesproken zou moeten kunnen worden.

De eerste reactie van veel mensen is 'daar moet een fout gemaakt zijn'. De klantenservice van Vodafone wordt gebeld met een verzoek om uitleg. Deze klanten krijgen steevast hetzelfde verhaal te horen. Waarschijnlijk is de smartphone ongemerkt bezig geweest het een grote update of blijven apps draaien op de achtergrond en zorgen daardoor voor het binnenhalen van veel MBs. Wanneer wordt tegengeworpen dat veel verbruik heeft plaatsgevonden terwijl er wifi-verbinding was, is de reactie dat de telefoon over gaat op mobiel verbruik wanneer de wifi-verbinding wegvalt.

De suggestie een app te installeren die het dataverbruik registreert biedt geen soelaas. Veel telefoons hebben de ingebouwde mogelijk om het dataverbruik in te zien en ook een overzicht te tonen van welke applicaties hoeveel MB gebruiken. De tegenwerping van de Vodafone klantenservice is in dat geval vaak dat de gegevens van de betreffende app niet kloppen. Waar bijvoorbeeld KPN de mogelijkheid biedt via een app van de provider een nauwkeurig overzicht te verkrijgen van het verbruik (wat vervolgens ook overeenkomt met de gegevens op de rekening), biedt Vodafone deze optie niet. Hier kun je alleen het totale verbruik zien, maar niet hoe dit is opgebouwd.

De oplossing van Vodafone

Heb je zo'n hoge rekening ontvangen van Vodafone? Probeer eerst na te gaan of dit wel echt onterecht is. Download een app die je dataverbruik nauwkeurig bijhoudt en bekijk ook de voorgeïnstalleerde mogelijkheid die je smartphone hier eventueel zelf al voor biedt. De Consumentenbond adviseert de app My Data Manager of Data Usage te gebruiken. Ondersteunen deze apps je vermoeden dat er aan jouw dataverbruik eigenlijk niets gewijzigd is en je de limiet van je bundel helemaal niet zou moeten overschrijden? Dan ben je waarschijnlijk een van de vele duizenden Vodafone-klanten die met deze problematiek te kampen heeft.

Nadat al diverse consumentenprogramma's en websites aandacht besteedden aan dit onderwerp, is het Tros Radar gelukt een toezegging los te krijgen van Vodafone. Zij gaan samen met klanten proberen de oorzaak van het probleem te achterhalen. Voor tot aan het moment dat de oorzaak gevonden is, is er ook een tussenoplossing die hoge rekeningen moet voorkomen. Dit werd in de uitzending van 15 september 2014 toegezegd.

Geen extra kosten maar een lage snelheid of extra bundel

Voor klanten die een nieuw abonnement afsluiten (sinds april 2014) bestaat de mogelijkheid om te kiezen wat er gebeurt wanneer je over het maximum van je bundel heen gaat: een lagere internetsnelheid of dezelfde snelheid met extra kosten. Het gaat dan om de Smart, Business Basic en Red abonnementen.

Voor veel mensen die nu problemen hebben met hun dataverbruik gold die keuze nog niet. Nu Vodafone het probleem erkent krijgen echter ook alle klanten met een 'oud abonnement' (afgesloten voor april 2014) de mogelijkheid te kiezen voor een lagere snelheid in plaats van de extra kosten. Deze optie kan aangezet worden via MyVodafone of je kunt contact opnemen met de helpdesk. Het overstappen naar deze nieuwe abonnementsvorm is gratis.
© 2014 - 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vodafone Scherp, Sim only abonnementVodafone Scherp, Sim only abonnementVodafone Scherp is een sim only abonnement die de aanbieder Vodafone uitgeeft. Het is het meest voordelige Sim Only abon…
Tijdelijk abonnement stopzetten Vodafone Time-outTijdelijk abonnement stopzetten Vodafone Time-outGa je voor een langere tijd naar het buitenland? Dan is het aan te raden om je abonnement tijdelijk stop te zetten. Bij…
Mooie cadeau's voor bij een mobiele telefoon abonnementMooie cadeau's voor bij een mobiele telefoon abonnementWie een nieuwe mobiele telefoon wil aanschaffen kan bij bepaalde abonnementen kiezen voor een cadeau. Zo kun je bij een…
Bekende Nederlandse mobiele providersDe Nederlandse mobiele markt wordt gedomineerd door 3 providers: KPN Mobile, Vodafone Nederland en Team Mobile. Hier vin…
Duurste Europese merkenJaarlijks publiceert Eurobrand uit Liechtenstein een top vijftig van duurste Europese merken. De top drie bestaat uit: N…
Bronnen en referenties
  • Tros Radar - http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/15-09-2014/mysterieus-dataverbruik-vodafone-het-vervolg/
  • Klachtenkompas - http://www.klachtenkompas.nl/vodafone/onverklaarbare-hoog-dataverbruik-en-dure-rekening

Reageer op het artikel "Te hoge datakosten Vodafone: dit kun je doen"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Mike, 10-02-2017 12:43 #3
Leuk en aardig al dat werk van Radar, maar hoe zit het dan met al die slachtoffers en de torenhoge rekeningen? Hebben ze allemaal als een mak schaap betaald? Ik heb hetzelfde probleem nu en heb alles van de laatste maanden gestorneerd, nadat ik na opzegging abo verkeerd ben ingelicht over nummerbehoud en mijn nummer nu kwijt ben…
Op radar zie ik ook 100en klachten maar niemand die iets over de afwikkeling typt. Laat ze maar komen voor de rechter met hun idioot hoog dataverbruik dat niet klopt met het verbruik in My Vodafone.

D. V. D. Riet, 24-02-2016 21:24 #2
Ook ik heb de laatste afrekening ineens € 42,= meer onkosten. Vodafone weigert aan te geven waar dat door komt. Al jaren klant daar en dus kunnen ze zelf zien dat dit niet bij mijn "telefoongedrag" hoort. Ik kom er niet doorheen, ze blijven vasthouden aan de wet van de Privacy. Betalen terwijl je niets waarvoor?!

Anita Turczynowicz, 22-02-2016 21:12 #1
Heb de laatste 4 maanden erg hoge rekeningen, terwijl mijn verbruik niet is veranderd, scheelt € 40 per maand! Ben hier erg van geschrokken. Hoop goede uitleg van uw kant!
Mvg Anita Turczynowicz

Infoteur: Dessal
Laatste update: 14-08-2015
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Pc en internet
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 3
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!