InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Financieel > Staatsschuld Frankrijk was in 2014 en 2015 te hoog
nieuws uitgelicht

Staatsschuld Frankrijk was in 2014 en 2015 te hoog

Staatsschuld Frankrijk was in 2014 en 2015 te hoog De staatsschuld van Frankrijk begint in 2014 dusdanige hoge vormen aan te nemen dat de overschrijding een bedreiging vormt voor de rest van Europa. Drastische hervormingen zijn dan ook noodzakelijk maar de Franse regering weigert deze aanpassingen te doen. Medio oktober 2014 dienen de begrotingen van alle aangesloten landen te worden aangeboden aan de Europese Commissie. Deze toetst of alle begrotingen voldoen aan de vastgestelde regels. Frankrijk houdt zich niet aan de regels en dit veroorzaakt een conflict.

Geschiedenis Frankrijk binnen de EU

Frankrijk was na de Tweede Wereldoorlog vanaf het begin betrokken bij de oprichting van de EGKS (Europese Gemeenschap voor kolen en staal) Jacques Delors was voorzitter van de Europese Commissie van 1979 tot 1981 en was groot voorstander van één Europa. Tot 1960 was Frankrijk de tweede koloniale grootmacht ter wereld. Het land had grote bezittingen in Azië en Afrika.

Overheidsuitgaven

Nadat Francois Hollande in 2012 was gekozen tot president verklaarde hij dat er niet gesneden zou worden in de overheidsuitgaven en velen vroegen zich toen al af of hij deze belofte ooit zou kunnen waarmaken gezien de hoge staatsschuld die Frankrijk toen al had. De Franse export daalde met 11,2 % in de jaren tussen 2006 en 2011. Frankrijk is nog altijd de grootste landbouwproducent binnen de EU. Er wordt graan, druiven, groenten en fruit geëxporteerd. Ook de veeteelt is belangrijk. Op het gebied van de auto-industrie is Frankrijk bekend. Denk aan Peugeot, Citroën en Renault. Het land heeft in 2013 totaal 29,9 miljoen inwoners.

De Staatsschuld van Frankrijk

De staatsschuld van Frankrijk is in het tweede kwartaal van 2014 gestegen tot 2000 miljard euro. Dit is 95% van het Franse bruto binnenlandse product.(BBP). Het Franse begrotingstekort kan pas in 2017 terug gedrongen worden tot de noodzakelijke 3%. Het land geeft daarom nog steeds veel teveel geld uit waardoor de schulden verder zullen blijven stijgen. In 2014 komt het begrotingstekort uit op 4,4% en in 2015 zal dit 4,3% zijn. In 2014 werd een pakket van 50 miljard euro ingesteld om te bezuinigen. Zowel op de arbeidsmarkt als in het pensioenstelsel dienen drastische hervormingen te worden doorgevoerd. De Franse regering aarzelt omdat men hiermee bang is het economisch herstel te belemmeren. Door Standard &Poor`s werd de rating voor Frankrijk verlaagd naar AA. De outlook werd gewijzigd van stabiel naar negatief. Er is een grote kans dat de kredietwaardigheid van Frankrijk in 2015 en 2016 verder zal worden verlaagd. De Franse minister van financiën Michel Sapin is echter van mening dat de schulden van Frankrijk nog veilig te noemen zijn.

Werkloosheid in Frankrijk

In Frankrijk is een hoge werkloosheid. 10,5% van de beroepsbevolking heeft geen baan. Rondom de grote steden zijn er veel wijken waar de jeugdwerkloosheid ongekend hoog is en de criminaliteit het dagelijks leven bemoeilijkt.

Hoge loonkosten

De lonen in Frankrijk zijn hoger dan die in Duitsland of in Groot Brittannië. Daarmee verliest het land aan concurrentie. Duitsland hanteert 30,40 per uur. Frankrijk heeft loonkosten van 34,20 per uur. Groot Brittannië slechts 21,60 per uur.

Europese regels

Volgens de regels van de Europese Unie mag de staatsschuld van een land binnen de EU niet boven de 60% komen. In maart 2014 werd Frankrijk al onder verscherpt toezicht geplaatst van de EU.omdat men binnen de EU van mening is dat Frankrijk onvoldoende maatregelen neemt om de staatsschuld terug te dringen.

Argumenten van Franse regering

De Franse regering wil niet te snel maatregelen doorvoeren en noemt daarvoor de volgende redenen:
  • Arbeid kan zich verplaatsen naar de buurlanden Spanje en Italië
  • Bezuinigingen remmen de groei van de economie

Maatregelen

Er werd door de Premier Mario Valls een pakket aan bezuinigingsmaatregelen ingevoerd van 50 miljard euro. Het gaat hier om het bevriezen van de ambtenarensalarissen en de pensioenen. Een belasting van 75% over het salaris van méér dan een miljoen euro werd in 2013 ingevoerd.

Begroting voor 2015

Minister Jeroen Dijsselbloem is voorzitter van de achttien ministers van financiën van de EU en hij maakt zich zorgen rondom de begroting van Frankrijk. De ingediende begroting voor 2015 schendt de afspraken die er gemaakt zijn met Brussel. Er bestaat een grote kans dat deze wordt afgekeurd. Premier Valls is van mening dat men Frankrijk dient te respecteren. Ieder land wat de regels heeft ondertekend moet op dezelfde manier eerlijk en gelijk behandeld worden en dient zich aan de gemaakte afspraken te houden. Daarbij heeft Frankrijk al twee jaar extra gekregen om de normen te kunnen halen. Het gat tussen de cijfers en de beloften is te groot aldus Dijsselbloem en een deal die niet voldoet aan de regels van het stabiliteitspact zal niet worden geaccepteerd.Frankrijk loopt de kans om een boete opgelegd te krijgen indien er geen acceptabele begroting voor 2015 zal worden ingeleverd.

Gevolgen voor de EU

In de jaren 2003 en 2004 hebben zowel Frankrijk als Duitsland niet voldaan aan de regels van het stabiliteitspact. Dit heeft grote gevolgen gehad en wordt gezien als een van de oorzaken van de economische crisis die er was sedert 2008. Door Duitsland wordt dit thans gezien als een gemaakte vergissing die beslist niet herhaald moet worden. Indien er een conflict ontstaat binnen de Europese Unie inzake de Franse begroting en de staatsschuld dan zal dit opnieuw gevolgen hebben voor de financiële wereld binnen de EU.

Begroting 2015

Door Frankrijk werd een nieuwe begroting ingediend. Hierbij is aangegeven dat er 3,6 miljard euro extra besparingen zullen worden doorgevoerd. Het begrotingstekort voor 2015 blijft echter op 4,4% steken.
De nieuwe Europese commissie zal aantreden per 1 november 2014. In de nieuwe commissie is de Fransman Pierre Moscovici verantwoordelijk voor het begrotingstoezicht. Eind november 2014 zal de datum zijn worden de begrotingen van alle landen worden goed- of afgekeurd. In 2015 bleek dat het tekort toch was gedaald tot 3,5% als gevolg van de genomen maatregelen. De Staatsschuld van dit land blijft echter veel te hoog maar het land heeft tot 2017 de tijd om orde op zaken te stellen en de staatsschuld naar beneden te brengen.
© 2014 - 2017 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ontstaan en verloop van de Amerikaanse staatsschuldHet ontstaan en verloop van de Amerikaanse staatsschuldVrijwel iedereen heeft wel eens gehoord over de Amerikaanse staatsschuld. De VS draagt zelf het grootste gedeelte bij aa…
Bronnen en referenties
  • www.elsevier.nl. 30 sept. 2014
  • www.europanu.nl
  • Financieel Dagblad 11 oktober 2014.https://www.europa-nu.nl/id/vj7vnn4q74xu/begrotingstekort_en_staatsschuld

Reageer op het artikel "Staatsschuld Frankrijk was in 2014 en 2015 te hoog"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Financieel
Bronnen en referenties: 3
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!