InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Financieel > Prijs van de postzegel

Prijs van de postzegel

Prijs van de postzegel De postzegel wordt steeds duurder. PostNL probeert het verlies dat ontstaat door de inkrimping van de postmarkt tegen te gaan door de prijs van de postzegel te verhogen. In een periode van vier jaar nam de prijs met bijna dertig procent toe. De postzegel is daarmee ook een interessante vorm van beleggen geworden. Bij een prijsverhoging moet de Autoriteit Consument en Markt altijd akkoord gaan. In juli 2014 werd bekend dat de winst van PostNL over het voorgaande kwartaal 3 miljoen hoger lag dan een jaar eerder. Dat kwam met name door de toegenomen postzegelprijs. Het postvolume nam in een jaar tijd met 11 procent af. Die ontwikkeling is al gaande sinds de opkomst van het internet. Met name bedrijven zijn steeds meer digitaal gaan verzenden en maken veel minder gebruik van de diensten van het postbedrijf. Daardoor lopen de gemiddelde kosten snel op. Een van de weinige manieren dat PostNL dat kan opvangen is door de prijs van de postzegel te verhogen. Daar heeft ze de laatste jaren dus ook regelmatig gedaan.

Prijs van de postzegel

De prijs van de postzegel steeg in vier jaar tijd met maar liefst 30 procent. In 2010 was de prijs van de postzegel nog 44 cent. Begin 2014 was de prijs al 64 cent. De postzegel werd in verschillende stapjes elk jaar een aantal centen duurder. Bij de laatste prijsverandering voerde PostNL bovendien een slimme wijziging door die veel mensen niet direct opviel. De zwaarte van een enveloppe die per brievenbuspost wordt verstuurd bepaald de hoeveelheid zegels die er op geplakt moest worden. Voor post met een zwaarte tussen de 250 en 500 gram betekende dat dat er 5 zegels opgeplakt moesten worden. PostNL haalde deze tussenlaag weg en voortaan moest er voor brievenbuspost vanaf 250 gram meteen 6 zegels worden geplakt. Dit pakt vooral nadelig uit voor webwinkels, bijvoorbeeld verkopers van boeken en kleding. Veel van hun producten vielen in deze gewichtsklasse.

De postzegel als belegging

Een andere slimme zet die PostNL heeft gedaan is dat sinds 2010 een 1 op de postzegel staat. Dit betekende dat voorheen bij een prijsverhoging briefzenders ingewikkeld moesten gaan zitten doen met postzegels met verschillende bedragen om tot het juiste bedrag te komen. Dat is verleden tijd. Het voordeel voor PostNL is dat ze niet iedere keer een nieuwe zegel hoeven te ontwerpen.

Tegelijkertijd is het een interessante vorm voor beleggers. Een postzegel stijgt namelijk bij een prijsverhoging in waarde mee. Een postzegel die bijvoorbeeld in 2010 was gekocht was toen 44 cent waard, maar zou nu in principe voor 64 cent verkocht kunnen worden. Verschillende goede doelen maken van deze mogelijkheid gebruik. Zeker in de periode van 2010 en 2014 was dit een interessante beleggingsvorm. Of dat anno 2014 nog steeds zo is valt moeilijk te zeggen. De postzegelprijs zal ongetwijfeld ergens in de toekomst gaan stijgen. Tegelijkertijd zijn de Nederlandse postzegels in vergelijking met andere Europese landen al behoorlijk duur. Een volgende postzegelstijging kan wel nadelig zijn omdat het voor consumenten daardoor steeds aantrekkelijker wordt om hun post bij een concurrent, bijvoorbeeld DHL of Sandd, langs te brengen.

Instemming Autoriteit Consument en Markt bij verhoging postzegelprijs

In Nederland moet de Autoriteit Consument en Markt instemmen met een prijsverhoging. Dat komt doordat PostNL een publieke dienst is waar in principe iedereen gebruik van moet kunnen maken. De AC&M is in de periode tussen 2010 en 2014 steeds akkoord gegaan met de stijging van de postzegelprijs. De politiek is wel kritisch, maar heeft ook begrip voor de positie voor het postbedrijf. Het werd PostNL al toegestaan de bezorging om maandag te staken omdat dit relatief duur is terwijl er dan weinig post wordt bezorgd.

Lees verder

© 2014 - 2017 Simcha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2013: het eerste halve jaarDe postzegels van 2013: het eerste halve jaarPostNL zorgt ervoor dat onze poststukken netjes op de plaats van bestemming terecht komen. We plakken op onze poststukke…
De postzegels van 2014: het tweede halve jaarDe postzegels van 2014: het tweede halve jaarIn elk land worden elk jaar heel wat nieuwe postzegels uitgegeven, tot grote vreugde van de actieve postzegelverzamelaar…
Posttarieven na 2014-2016 op 1 jan. 2017 opnieuw omhoogPosttarieven na 2014-2016 op 1 jan. 2017 opnieuw omhoogDe prijs van postzegels is flink in beweging. Na twee prijsverhogingen in 2013, gingen de tarieven van postzegels op 1 j…
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
Beleggen: de meest waardevolle postzegelsBeleggen: de meest waardevolle postzegelsHet beleggen in postzegels kan een goede manier zijn om geld te verdienen. Er gaat namelijk veel geld in om. De duurste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TanteTati / Pixabay
  • http://www.nrcq.nl/2014/08/04/zes-lichtpuntjes-voor-postnl-gaat-het-eindelijk-goed

Reageer op het artikel "Prijs van de postzegel"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Financieel
Special: Postsector
Bronnen en referenties: 2
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!