InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Electronica > Problemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zenders

Problemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zenders

Problemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zenders Sinds begin januari 2015 gaat bij Ziggo abonnees stapsgewijs het beeld op zwart. De reden hiervoor is een fusie met aanbieder UPC die het opnieuw instellen van alle zenders noodzakelijk maakt. Klanten krijgen hierover een brief met de aankondiging van de exacte datum wanneer het beeld op zwart gaat en instructies voor het opnieuw instellen van de zenders. Bij veel klanten blijkt het beeld echter problemen te vertonen. Zo kan men een slecht beeld hebben, blokken in beeld, strepen in beeld of kan een kanaal zo maar helemaal wegvallen, zeker wanneer tegelijkertijd andere elektrische apparaten aan staan. Hoe los je dit probleem op?

Beeld klanten Ziggo op zwart: zenders opnieuw instellen

In december 2014 kondigde kabelbedrijf Ziggo een mega-operatie aan. Als gevolg van een fusie met UPC zou er het een en ander gaan veranderen in het zenderaanbod en de daarmee verbonden frequenties. Daardoor zou het voor klanten van Ziggo noodzakelijk worden om alle zender opnieuw in te stellen. Gelukkig is dit met moderne TV's relatief eenvoudig en hoeven de zenders niet handmatig ingesteld te worden. Het gevolg is echter dat bij 2,3 miljoen Nederlanders op een vooraf aangekondigde datum de TV op zwart gaat. De gemeente Gorredijk in Friesland was in de eerste week van januari 2015 de eerste gemeente waar dit gebeurde. Zo worden stapsgewijs alle gemeentes in Nederland afgewerkt.

Alle Ziggo-abonnees worden van te voren op de hoogte gesteld; eerst middels een brief waarin de procedure wordt uitgelegd. Dichter tegen de datum van de omschakeling aan ontvangt men opnieuw een brief, ditmaal met de exacte datum en een handleiding voor het opnieuw instellen van de zenders.

Hulp van de buren

Daarnaast heeft Ziggo aan al haar 'handige' klanten een oproep gedaan. Iedereen die goed is met opnieuw instellen van de televisie kan een poster voor zijn of haar raam hangen om buren erop te attenderen dat wanneer zij moeite hebben met de omschakeling, ze bij jou terecht kunnen voor hulp.

Problemen na het opnieuw instellen van de zenders

Bij het overgrote deel van de Ziggo klanten verloopt de omschakeling vloeiend, dit is echter niet voor iedereen het geval. Diverse klanten melden problemen met de ontvangst na de fusie tussen Ziggo en UPC. Vooral in de regio Utrecht lijken de problemen groot, maar vergelijkbare problemen zijn ook in andere regio's te voorzien. De volgende klachten werden volgens RTV Utrecht vaak gemeld in met name Utrecht, Amersfoort, Houten en Wijk bij Duurstede:
  • Het beeld stoort
  • Het beeld valt af en toe weg
  • Er zijn blokken in beeld te zien
  • De kwaliteit van bepaalde zenders in aanmerkelijk minder
  • Het inschakelen van andere elektronische apparaten in huis heeft invloed op het beeld
  • Er is wel beeld maar geen geluid
  • Er komt een tekst in beeld over problemen met de software
Het lijken voor een belangrijk deel de regionale zenders te zijn die last hebben van een slechte ontvangst bij Ziggo.

Mogelijke oplossingen voor problemen met de zenderontvangst

De oorzaak van de problemen met Ziggo lijkt niet voor iedereen hetzelfde te zijn. De volgende oplossingen bieden mogelijk soelaas:

Controleer je Netwerk-ID

Bij het opnieuw instellen van de zender wordt gevraagd om een Netwerk-ID. Zorg dat je bij digitale tuners altijd frequentie 474.000 MHz en netwerk-ID 5555 gebruikt.

Controleer je kabels

Aangeraden wordt om alleen kabels van het keurmerk Kabel Keur te gebruiken. Wanneer je al jaren dezelfde kabels gebruikt zijn deze mogelijk aan vervanging toe.

Ontvanger resetten naar fabrieksinstellingen

Dit kan het probleem oplossen wanneer je wel beeld maar geen geluid hebt.

Digitale recorder opnieuw instellen

Neemt de digitale recorder programma's niet meer op? Vanwege veranderingen in de frequenties moet een voorgeprogrammeerde digitale recorder ook opnieuw instelt worden na de omschakeling zodat de gegevens van de recorder weer matchen met die van de televisie.

Probleem nog niet verholpen? Bel Ziggo!

Wie na het toepassen van bovenstaande handelingen nog steeds geen goed beeld heeft wordt aangeraden contact op te nemen met Ziggo. Wanneer je TV de melding geeft dat er sprake is van problemen met de software, dan kan het zijn dat je kastje voor de ontvangst verouderd is. Met de omschakeling zijn er ook een aantal nieuwe zenders bijgekomen. Oudere kastjes kunnen dit niet aan waardoor het noodzakelijk is een nieuw kastje te gaan gebruiken. Hieraan zijn helaas wel kosten verbonden.

Lees verder

© 2015 - 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziggo: het internet opZiggo: het internet opZiggo is een kabelaanbieder van kabeltelevisie, telefonie en internet. In dit arrikel wordt het internet verder besproke…
Help! TV op zwart na fusie Ziggo en UPC 2015? Wat te doen?In 2015 gaan alle televisieschermen bij klanten van Ziggo op zwart als gevolg van de fusie (2014) met het bedrijf UPC. U…
Ziggo: samenvoeging van Casema, @Home en MultikabelZiggo: samenvoeging van Casema, @Home en MultikabelVrijdag 16 mei 2008 presenteerden @Home, Casema en Multikabel zich als een nieuw bedrijf: Ziggo. Dankzij de fusie is Zig…
Muse - Ziggo Dome 17 december 2012Na meerdere uitverkochte shows zal Muse terugkeren naar Nederland. Op 17 december 2012 doet Muse ons land wederom aan, d…
Ziggo Dome: adres, route, openbaar vervoer en parkerenDe Ziggo Dome in Amsterdam is in rap tempo uitgegroeid tot één van de toonaangevende locaties voor concerten, optredens…
Bronnen en referenties
  • NOS - http://nos.nl/artikel/2011098-mega-operatie-ziggo-2-3-miljoen-tv-s-op-zwart.html
  • RTV Utrecht - http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1292683/
  • Ziggo - https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/gebruiken/zenders-zoeken

Reageer op het artikel "Problemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zenders"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

R. Brekelmans, 02-04-2015 10:54 #1
Ik heb nu al weken dat zenders frequent wegvallen. Eigen monteur laten komen (kost dus geld). TV in de slaapkamer werkt goed, maar in de huiskamer dus niet. Beiden zijn van het merk LG. Smartcard opnieuw geactiveerd, smartcard voorzichtig afgepoetst en opnieuw er in gedaan. TV op fabrieksinstelling gezet. Weer opnieuw het stappen plan van Ziggo gevolgd. Ziggo gebeld, zeiden dat alles goed binnenkwam. Advies, contact opnemen met LG die kon het probleem misschien oplossen, raar want ik heb al jaren een Ziggo abonnement.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-02-2015
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Electronica
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!