InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Auto en vervoer > De tweede Coentunnel
nieuws uitgelicht

De tweede Coentunnel

De tweede Coentunnel Elke dag maken ruim 100.000 automobilisten gebruik van de Coentunnel. De Coentunnel is een tunnel onder het Noordzeekanaal tussen Amsterdam en Zaandam en verbindt de A10 met knooppunt Coenplein, ook wel de “flessenhals” genoemd. Door al dit verkeer is de Coentunnel samen met het Coenplein al jaren een knelpunt voor automobilisten en is dit stukje snelweg een vast lid van de file top 10 in Nederland. Toen de Coentunnel werd gebouwd in 1966 kon het de verkeersintensiteit makkelijk aan. Inmiddels is de verkeersintensiteit enorm gestegen, maar is de wegcapaciteit hetzelfde gebleven. Er is dus besloten om de wegcapaciteit uit te breiden door middel van een tweede Coentunnel. Deze Coentunnel komt dan naast de eerste te liggen en geeft daarmee meer ruimte voor het verkeer. Om te voorkomen dat het fileprobleem wordt verplaatst naar de westelijke ringweg rond Amsterdam wordt er tussen knooppunt Raasdorp en de Coentunnel(s) een nieuwe weg aangelegd: de Westrandweg.

De Coentunnel Company

De Coentunnel Company bestaat uit 7 partners die met elkaar het project “de 2e Coentunnel gaan realiseren. De Coentunnel Company is de opdrachtnemer en bestaat uit de volgende bedrijven:
  • Arcadis
  • Besix
  • CFE
  • Dredging international
  • Dura Vermeer
  • TBI bouw
  • Vinci concessions

Op 1 juli 2008 startte de Coentunnel Company de opdracht Capaciteitsuitbreiding Coentunneltracé. Deze opdracht kan worden gesplitst in 4 fases, namelijk de DBFM. DBFM staat voor Design, Build, Finance and Maintain. Dit houdt in dat de Coentunnel Company naast de bouw van de 2e Coentunnel, ook de 1e Coentunnel zal onderhouden, maar ook 36 viaducten en bruggen renoveert of nieuw bouwt. Ook is de Company verantwoordelijk voor de financiering van het project en het onderhoud van het hele tracé. De Coentunnel Company is verantwoordelijk voor het hele project, dat bijna 30 jaar zal duren, namelijk tot 2037.

De bouw van de tunnel

De 2e Coentunnel is net zoals de huidige Coentunnel een afgezonken tunnel. Dit betekent dat de tunnelelementen ergens anders worden gebouwd en dan worden vervoerd naar de plek van bestemming. In het geval van de Coentunnel stond de bouwdok in Barendrecht. Nadat de elementen waren gebouwd (en goedgekeurd) kon het dok onderwater worden gezet, dit noemt men ook wel inunderen. Doordat de elementen nu in het water lagen kon men ze ook makkelijk de rivier in krijgen en vervoeren.

Bij het afzinken gaat het Noordzeekanaal 24 uur dicht voor scheepsverkeer. Dit is de tijd dat nodig is voor het hele afzinkproces. Bij het afzinken van de tunnelelementen is gebruik gemaakt van een drijvende kraan. Deze kraan zorgde ervoor dat de twee afzinkpontons op beide zijden van het dek werden geplaatst. Deze afzinkpontons houden het tunnelelement tijdens het afzinken in balans.

Om het tunnelelement te laten zinken moeten de ballasttanks in de tunnel langzaam worden volgepompt met water. Hierdoor wordt de soortelijke dichtheid groter en zinkt het element. Met behulp van lieren en veel meetapparatuur probeert men dit zo gecontroleerd mogelijk te laten gebeuren. Tussen de onderkant van het afgezonken tunnelelement en de bodem zit ongeveer een halve meter ruimte. In deze ruimte wordt een zandlaag gespoten (ook wel onderspoelen genoemd). Deze zandlaag is de definitieve fundering van het tunnelelement. Als het tunnelelement eenmaal ligt wordt het water tussen de kopschotten verwijderd en worden de waterdichte deuren geopend.

Resultaten

Door de aanleg van de tweede Coentunnel en daarbij de Westrandweg zal de wegcapaciteit dus flink verbeteren en zal de doorstroming van het verkeer beter worden. Hierdoor zal de noordelijke Randstad beter bereikbaar zijn, maar dit project zorgt ook voor betere ontsluiting van het westelijk havengebied. De overheid hoopt ook dat de weggebruiker door de betere doorstroming sneller en vaker zal kiezen voor de Coentunnels. Dit zou betekenen dat de drukte bij andere tunnels, die door veel automobilisten worden gebruikt als “sluiproute”, onder het Noordzeekanaal flink zal verminderen en dat dus ook die doorstroming beter zal worden.

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van een eigen onderzoek voor de TU-Delft.
© 2012 - 2017 Mitchel110, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tweede Coentunnel en Westrandweg (A5)Een knelpunt in het verkeer rondom Amsterdam is de Coentunnel. In de ochtend- en avondspits komen de files bij de Coentu…
Fehmarn Belt Tunnel, langste afgezonken tunnel ter wereld!Fehmarn Belt Tunnel, langste afgezonken tunnel ter wereld!De Deense regering heeft onlangs het licht op groen gezet voor de aanleg van een immense tunnel tussen het Deense eiland…
File Top 10 (Knelpunten ochtend & avondspits)File Top 10 (Knelpunten ochtend & avondspits)File Top 10 - 2009, 2008 en 2007. Waar zijn de ergste files? De ANWB registreert alle files, waaruit een top komt van fi…
Carpaal Tunnel Syndroom: Symptomen, oorzaken en behandelingWat is het Carpaal Tunnel Syndroom of Carpale Tunnel Syndroom? Wat zijn de oorzaken van deze vervelende aandoening, die…
Bronnen en referenties
  • http://www.2ecoentunnel.com
  • http://www.coentunnelcompany.nl
  • http://www.rijkswaterstaat.nl

Reageer op het artikel "De tweede Coentunnel"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Rene Kolhoop, 17-05-2013 10:17 #1
Heeft u een dwars doorsnee in de lengte as vanuit het zijaanzicht perspectief van de eerste Coentunnel?

B.v.d.

Rene Kolhoop Reactie infoteur, 03-07-2013
Hallo Rene,
Deze informatie bezit ik helaas niet. Misschien dat de website van de coentunnelcompany u van verdere informatie kan voorzien.

mvg

mitchel

Infoteur: Mitchel110
Gepubliceerd: 08-10-2012
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Auto en vervoer
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!