InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Zakelijk > Online winkelen groeit, voor wie?

Online winkelen groeit, voor wie?

Online winkelen groeit, voor wie? Online winkelen zit al jaren in de lift. Dat is algemeen bekend en de vraag waar het einde is kan nog niet beantwoord worden. Wel is duidelijk welke bedrijven voordeel kunnen ondervinden van de ontwikkelingen. In dit artikel worden eerst de laatste ontwikkelingen met betrekking tot e-commerce besproken. Vervolgens worden de partijen die hier baad of schade van ondervinden in het licht gezet.

Consumentenvertrouwen

Nu de kredietcrisis naast beleggers ook onder het gewone volk een slecht gevoel veroorzaakt zou je ervan uitgaan dat ook online winkeliers ook onder deze malaise te lijden hebben. Volgens financieel.infoblog.be ligt het echter als volgt: “Het gaat niet goed met het consumentenvertrouwen en daarmee het koopgedrag in Nederland. Offline althans, want op internet winkelt men fanatiek door. In de eerste helft van het jaar groeiden de bestedingen met 35 procent.” De voorspellingen van tijdens de internethype blijven nog steeds overeind staan. De omzetten blijven ieder jaar gestaag stijgen.

Opvallend is echter wel dat er ook veel klanten ontevreden zijn over de gang van zaken rond hun internetaankopen. Marketingfacts geeft aan dat er in 40% van de aankopen iets misgaat met de aankoop. De meest gehoorde klachten zijn: hoge verzendkosten (58%), worden onder andere tijdstip van aflevering (37%), gewenste product niet op voorraad (33%), inefficiënte betalingswijze (19%) en niet op tijd leveren (18%). Omdat klanten ten opzichte van reguliere winkels een stuk minder loyaal zijn aan webwinkels zijn ontevreden klanten schadelijker voor webwinkels dan gewone zaken. Ondanks deze problemen blijft de markt groeien.

En niet alleen in Nederland gaat het hard. Een kleine zoektocht op internet kan leren dat ook in andere landen is er groei. Met name de opkomende landen laten enorme groeicijfers zijn. Zo groeit volgens Marketingfacts de markt voor online reclame in Rusland jaarlijks met een slordige 100%. In landen als Rusland, Turkije, China en India zijn de internetgebruikers gemiddeld een stuk jonger dan gebruikers in de westerse landen. Door de steeds nieuwe (en groeiende) aanwas potentieele klanten zullen deze markten hun groei doorzetten.

Politieke factoren

Daarnaast spelen ook politieke factoren een rol. Zo is er de trend van steeds lagere invoerrechten waardoor het voor spelers interessanter wordt om naar het buitenland te exporteren. Dit brengt een breder aanbod met zich mee, meer concurrentie en zorgt voor een vrijere markt. Internet biedt kansen voor vele partijen. E-commerce is volop in beweging. Welke belanghebbenden zullen daar de vruchten van plukken?

Ten eerste natuurlijk de bedrijven die producten via een online webwinkel verkopen. Zij zijn de grootste spelers met de grootste omzetten. Omdat veranderen van online winkel voor de consument erg gemakkelijk is zullen alleen de winkels met een goede, degelijke service echt succesvol zijn. De andere zullen hun processen moeten verbeteren of de sluiten. Zaken als Bol.com en gerenomeerde bedrijven als Wehkamp.nl staan sterk in de markt.

Marketing

Uiteraard plukken de bedrijven die adverteren op internet mogelijk maken enorme sappige vruchten van deze ontwikkelingen. Een bekende marketingregel is: “Adverteren kost geld, niet adverteren nog meer.” De omzet van deze markt blijft stijgen en het dak is nog lang niet vastgesteld. Google is momenteel marktleider en lijkt dat voorlopig nog wel even te blijven. Vooral in de Verenigde Staten doet Yahoo! goede zaken. Daarnaast zijn er talloze bedrijven die winkeliers graag helpen bij het opzetten van een online reclame campagne. Voorbeelden zijn www.webscreen.be en www.am-impact.nl.

Er zijn een aantal bedrijven die op een andere manier klanten naar webwinkels sturen. Door webwinkels op te nemen in hun database en via deze database mensen naar de winkels te sturen leveren zij winkels klanten. Hiervoor ontvangen zij van de webwinkel provisie over de aankopen die de klanten doen. Soms kan de consument een gratis of betaald lidmaatschap aanvragen waarmee hij kan sparen voor kortingen. Een recht toe recht aan doorlinksite is www.sylvas3dkaarten.nl. www.winkelenkorting.nl biedt ook een gratis lidmaatschap.

Prijsvergelijkingsites en postorderbedrijven

Een soortgelijke methode wordt toegepast door prijsvergelijkingsites. Op deze sites kunnen de prijzen van verschillende aanbieders per product vergeleken worden. www.kelkoo.com (onderdeel van Yahoo!) is internationaal (waaronder Nederland) georienteerd en www.vergelijk.nl laat zien dat er ook vergelijkingssites zijn die zich volledig op de Nederlandse markt richten.

Vanuit een iets andere hoek komen de postorderbedrijven. Alle producten die vanuit huis besteld zijn worden tenslotte via de post bij de consument afgelevert. In 2006 werd bekend dat in de twee daaraan voorafgaande jaren het aantal postorder bedrijven verdubbeld was. Grote spelers zijn TNT Post en ook de uit de VS afkomstige giganten UPS en FedEx.

Tot slot kan gesteld worden dat vooral de consument erop vooruit gaat. Al het bovenstaande bedient tenslotte de consument Doordat het relatief weinig kapitaal vergt om een webshop te beginnen is het niet ondenkbaar dat er steeds meer verschillende producten van verschillende aanbieders op het internet aangeboden worden. De gehele wereld kan de Nederlandse consument producten aanbieden. Deze concurrentie zal voor lagere prijzen zorgen, en daar gaat het de consument uiteindelijk om!
© 2008 - 2017 Dartikel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online aankopen allemaal in één mandjeOnline aankopen allemaal in één mandjeHet persoonlijke digitale winkelmandje zit er aan te komen. Niks meer vele accounts en wachtwoorden, voor elke webshop n…
De voordelen van online winkelenDe voordelen van online winkelenOnline shoppen. Het is de nabije toekomst. Steeds vaker wordt er online gewinkeld door mensen. Waarom kopen mensen steed…
Winkelen op internetWinkelen op internetNog nooit was het zo gemakkelijk om geschikte producten te vinden, hun prestaties en prijzen online te vergelijken en ze…
Online kleding kopen, waar op letten?Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of je kunt het op internet kopen. Kleding is een van de meest verkochte pro…
Online kleding winkelen of naar de winkels toe?Veel kleine maar zelfs de grote winkels hebben het steeds moeilijker omdat het online winkelen hun grote concurrent is d…

Reageer op het artikel "Online winkelen groeit, voor wie?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Dartikel
Gepubliceerd: 31-07-2008
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Zakelijk
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!