InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Mens en samenleving > Mobiele telefoon verzekeren?

Mobiele telefoon verzekeren?

Mobiele telefoon verzekeren? Een verzekering bij je nieuwe GSM? Niet doen! Dat zegt Mei Li Vos, tweede Kamerlid voor de PVDA ,aanwezig in het programma ‘radar’. In dit programma werd onderzocht naar de voor en nadelen van een extra verzekering die je kunt aanschaffen bij het kopen van een nieuw gsm toestel.
Wanneer je een mobiel telefoon abonnement verlengt of je gaat een nieuw abonnement aan, dan krijg je daar vaak een nieuw toestel bij. Maar soms ook wil je gewoon een bepaald type toestel en koop je die zo tegen kostprijs in de telefoonwinkel. Het gaat vaak om dure toestellen en wanneer er dan wordt geopperd om dit toestel extra en voordeling te verzekeren tegen schades die buiten de garantie vallen, dan is dat erg aanlokkelijk. Want ja, een ongeluk zit in een klein hoekje. Je denkt dan ook tegen alles verzekerd te zijn wanneer je zo’n extra verzekering afsluit.

De verzekering in de praktijk

Toch valt dit tegen. In de praktijk blijkt het toch nog al eens zo te zijn dat er bij reparatie toch extra kosten in rekening worden gebracht of dat jouw ‘ongelukje’ nu net niet gedekt is. Ook kan het zijn dat je het toestel weken of soms wel maanden kwijt bent eer dat het gemaakt is.

Wat ook nogal eens voorkomt is dat je een toestel verzekert en er geen erg in hebt, ook omdat het je niet is verteld, dat wanneer je na een jaar of twee jaar weer een ander toestel neemt of krijgt, dat die verzekering voor het eerste toestel ongemerkt door blijft lopen. Het kan zijn dat je denkt dat ook dit toestel automatisch daardoor verzekerd is, maar dat is dus niet zo. Of, je hebt er gewoon geen erg in omdat het bedrag dat je maandelijks betaald zo klein is (een paar euro) dat je er gewoon geen erg meer in hebt dat je dit nog steeds betaald. De verzekeraars profiteren hier natuurlijk enorm van en doordat de contracten van dit soort verzekeringen altijd ‘stilzwijgend worden verlengd zijn ze een ‘goudmijn’ voor de verzekeraars.

Zo betaal je dan dus voor een verzekering die helemaal niet meer van toepassing is. Want het eerste toestel heb je al niet meer. Dus je betaald voor niets. En dat kan zo jaren door blijven lopen. In Nederland is het trouwens ook verplicht dat de verkoper een juiste voorlichting geeft bij de verkoop van een product, maar in de praktijk wordt dit vaak niet gedaan.

Gedragscode voor verzekeringen in Nederland

Tegenwoordig (sinds begin dit jaar) mogen verzekeringsmaatschappijen dit niet meer zo maar stilzwijgend door laten lopen, maar dat geldt alleen voor Nederlandse verzekeraars, en de verzekering van een GSM/mobieltje wordt vaak aangeboden door buitenlandse verzekeraars die dus niet aan die nieuwe regels gebonden zijn. Dus probeer daar erg in te hebben wanneer je een verzekering voor je toestel wilt afsluiten.

Extra verzekeren is weggegooid geld?

Volgens Mei Li Vos: (tweede Kamerlid voor de PVDA) is zo’n verzekering weggegooid geld Want vaak vallen de reparaties onder de fabrieksgarantie of, als het toestel gestolen zou worden, onder de inboedelverzekering.

Testpannel

Het programma ‘Radar’ heeft voor een onderzoek een testpanel samengesteld bestaande uit 46.000 mensen. Van al deze mensen had 40% een beroep gedaan op de verzekering. 25% van deze mensen waren daarover niet tevreden. Een van de redenen waarom deze mensen ontevreden waren was omdat er vaak geen vergoeding werd gegeven voor iets dat wel beloofd was. Een andere reden was dat de reparatie ontzettend lang duurde, en een 3de reden is dat er uiteindelijk een eigen risico blijkt te gelden waarvan de consument niet op de hoogte was gebracht bij het afsluiten van de verzekering.
Dit alles is na te zien en te beluisteren op www.trosradar.nl waarop je de uitzending van 5 april 2010 met dit onderwerp nog terug kunt kijken. Ook kun je daar nalezen hoe je erachter kunt komen of je nog wel voor het juiste toestel verzekerd bent. Ook kun je daar een voorbeeldbrief vinden opgesteld door Pim de Vos waarmee je de verzekering gemakkelijker kunt opzeggen als je dat wilt.

KIFID

Wanneer je een geschil of een klacht hebt met of over een telefoonverzekering, kun je daar voor terecht bij het KIFID: klachteninstituut financiële dienstverlening.Dit is een onafhankelijk loket voor meldingen van geschillen tussen de consument en financiële dienstverleners. Het telefoonnummer: 070 333 8 999

Tijd misschien om toch eens even je afgesloten verzekering onder de loep te nemen. Zie hiervoor de Tips van de Consumentenbond.
© 2010 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verzekering afsluiten: afsluiten van een online verzekeringVerzekering afsluiten: afsluiten van een online verzekeringJezelf direct verzekeren door een online verzekering af te sluiten via Internet staat op de tweede plaats - na reizen -…
EHBO bij mobieltjes in de wasmachineEHBO bij mobieltjes in de wasmachineHet kan ieder gebeuren dat zijn mobieltje mee de wasmachine in gaat of dat zijn mobieltje om een andere reden in aanraki…
Scooter verzekeren: hoe werkt een scooterverzekering?Scooter verzekeren: hoe werkt een scooterverzekering?Nederland is echt een verzekerland. We willen tegen elk verlies en elk probleem verzekerd zijn of verzekeraars laten ons…
Goedkoop verzekeren, top 5 verzekeringen 2017Goedkoop verzekeren, top 5 verzekeringen 2017U wilt u goedkoop kunnen verzekeren. Binnen de top 5 verzekeringen 2017 vindt u allerbeste door slim te kiezen. Verzeker…
Je mobiel wel/niet verzekeren?Je mobiel wel/niet verzekeren?Verkopers van mobieltjes willen ons graag een aanvullende verzekering of extra garantie verkopen. Logisch, want men ontv…
Bronnen en referenties
  • Bron: www.trosradar.nl

Reageer op het artikel "Mobiele telefoon verzekeren?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Anoniem, 24-05-2010 22:40 #1
Zoals al uit het commentaar op de website van Tros Radar is gebleken bleek het onderzoek van Tros Radar niet uitvoerig gedaan te zijn. Sterker nog ze hebben 2 aanbieders onder de loep genomen en alleen de slechte punten belicht. Iets waarop Tros Radar al vaker is betrapt.

Uit diversen bronnen word nu ook gemeld dat de verzekeringen van Uni Garant (www.unigarant.nl (ANWB)) en actua (http://www.gsmverzekeren.nl) wel bij nederlandse verzekeraars worden onder gebracht. Tevens worden deze niet stilzwijgend verlengd. en zijn ze gewoon opzegbaar per maand ipv per jaar zoals in de uitzending werd voorgeschoteld.

Wat betreft de dekking worden door de meeste verzekeringen wel diefstal (met braakschade) gedekt. Verlies word inderdaad niet gedekt. Er zijn dus veel punten welke in de uitzending niet correct zijn. Het blijkt dat infonu hier verder geen onderzoek naar heeft gedaan en het item integraal heeft gekopieerd. Een gemiste kans…

Infoteur: Yoan
Laatste update: 29-08-2012
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Mens en samenleving
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!