InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Mens en samenleving > Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018

Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018

Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018 In 2018 is Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. In de Friese hoofdstad en in de provincie staan tal van projecten op stapel. Een niet onbelangrijk onderdeel van het organiseren van evenementen en het uitvoeren van projecten is het verkrijgen van voldoende financiële armslag om de plannen daadwerkelijk uit te kunnen voeren. LWD2018 trekt daarvoor sponsoren aan, krijgt revenuen uit entreebewijzen en gaat op creatieve manieren speuren naar meer inkomsten.

Blokhuispoort

Leeuwarden-Fryslân 2018

De organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 zoekt op verschillende manieren naar het verkrijgen van budget om in het jaar 2018 de projecten uit te kunnen voeren waartoe in het Bidbook een aanzet is gegeven en waar in de loop van de tijd steeds meer organisaties op aanhaken.
Kosten – men gaat uit van 78 miljoen euro – worden gemaakt voor:
  • Marketing en communicatie
  • Organisatie
  • Programmering

Leeuwarden-Fryslân 2018 wordt financieel gedragen door:
  • Gemeente Leeuwarden
  • Provincie Fryslân
  • Rijk
  • Regio
  • Bedrijfsleven
  • Kaartverkoop en merchandising
  • Overige fondsen

Impuls

De activiteiten rondom Leeuwarden-Fryslân 2018 geven een economische impuls aan de Friese hoofdstad en de regio. De investering van de 78 miljoen euro vanwege de organisatie van de Culturele Hoofdstad is in de periode 2014 tot 2019 een directe investering in de provincie. De verwachting is dat de werkelijke impuls een veelvoud van dat bedrag zal zijn als gevolg van uitgelokte investeringen en extra bezoekers naar stad en regio. Die vermenigvuldiging behelst minimaal een factor twee, is de verwachting.

Club 2018

Een evenement loopt pas lekker wanneer het lokaal een vruchtbare bodem vindt. Dat betekent dat niet alleen regionale en lokale overheden zich achter het project scharen, maar dat ook het midden- en kleinbedrijf van het gebied zijn schouders onder het evenement zet. MKB doet dat wanneer er positieve impulsen te verwachten zijn.

De organisatie van LWD2018 heeft daarvoor Club 2018 in het leven geroepen, een vorm van crowdfunding onder het bedrijfsleven. Voor een bedrag van precies 2018 euro word je lid van Club 2018 en officieel sponsor van Leeuwarden-Fryslân 2018. Het Club 2018-lid krijgt daarvoor:
Het kratje met het logoHet kratje met het logo
  • een promotiekratje met LWD2018 gadgets - een vlaggetje op een standaard voor op het bureau - en lekkere dingen, door de Club 2018-leden aan te vullen;
  • het gebruiksrecht van het logo 'Officieel Sponsor 2018';
  • een vermelding op de website van LWD2018;
  • vermelding in officiële uitingen, zoals het programmaboekje;
  • redactionele aandacht in social media en diverse andere media;
  • naamsvermelding op de Club 2018-sponsorauto die door heel Friesland rijdt;
  • reclamezendtijd van 2018 seconden op Omrop Fryslân TV;
  • deelname aan Club 2018-netwerkbijeenkomst met interessante sprekers, twee keer per jaar;
  • twee exclusieve toegangskaarten voor de openingsceremonie van Leeuwarden-Fryslân 2018;
  • twee exclusieve toegangskaarten voor de sluitingsceremonie van Leeuwarden-Fryslân 2018;
  • de mogelijkheid voor het bestellen van kaarten in de voorverkoop.

Eerste lid

Het eerste lid van Club 2018 was het Friese bedrijf Merkmakers uit Leeuwarden, dat op 29 januari 2015 lid werd. Merkmakers mag zich vanaf die datum Official Sponsor van 2018 noemen. Directeur Wytze Visser stortte 2018 euro, kreeg zijn kratje met leuke dingen en mag het logo gaan gebruiken. Merkmakers is de eerste van een club die samen met 2017 andere bedrijven in totaal 2018 leden zal gaan tellen.

Producten

Ondernemers die lid zijn van Club 2018 kunnen een product uitgeven dat het Club 2018-logo mag voeren. Daarmee wordt op veel verschillende manieren LWD2018 onder de aandacht gebracht en toont het MKB dat LWD2018 breed gedragen wordt. Een van de Club 2018-leden van het eerste uur is Heleen Sonnenberg van Weduwe Joustra, de berenburgproducent en verkoper uit Sneek. Weduwe Joustra brengt een nieuw slokje op de markt dat nog een naam moet krijgen. Het alcoholpercentage is helder: precies 20,18 procent.

Landelijke televisie lid van Club 2018

Omroep MAX werd op 2 juli 2015 lid van Club 2018. Het overgrote deel van de clubleden bestaat uit bedrijven die uit Friesland komen, maar ook niet-Friezen kunnen lid worden.

Jan Slagter is als Omroep Max bij de ontwikkelingen van Culturele Hoofdstad Leeuwarden Fryslân betrokken. Omroep MAX wil programma’s gaan maken over de Culturele Hoofdstad en de Friese cultuur, bijvoorbeeld een live middagprogramma Tijd voor Max uit het centrum van Leeuwarden, een uitzending van de Friese paardenshow, een programma over fanfaremuziek en een over zangkoren.

VVV Ameland

VVV Ameland omarmt als een van de eersten de gedachte achter Culturele Hoofdstad. Directeur Cinto Prosperi. "Culturele Hoofdstad van Europa is een kans voor Friesland en de Wadden. Zo’n kans mag je niet laten schieten.” Ameland brengt tijdens het Leeuwarden-Fryslân 2018-jaar het festival MadNes en de Kunstmaand November onder de aandacht en er komt een project rond gamen: Gameland.

Culturele Hoofdstad Leeuwarden Fryslân

  • Website www.2018.nl
  • Twitter @LWD2018

Lees verder

© 2015 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – De thema’s van LWD2018Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – De thema’s van LWD2018Leeuwarden en Friesland zijn in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Niet alleen de stad maar de hele provincie doet mee…
Keunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk voor KunstwerkKeunstwurk is de adviserende, ondersteunende en ondernemende organisatie op het gebied van de kunsten voor de provincie…
UIT!markt in LeeuwardenUIT!markt in LeeuwardenLeeuwarden organiseert aan het begin van het theaterseizoen een uit-markt, waarin een voorproefje wordt gegeven wat het…
Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Het Bidbook van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 belooft wat. Het is een boek vol plannen, die geschreven…
LWD2018 - Geheimen uit bidbook Leeuwarden 2018LWD2018 - Geheimen uit bidbook Leeuwarden 2018Leeuwarden heeft de plannen die het heeft voorbereid voor Lwd2018, het jaar waarin de Friese hoofdstad een jaar lang Cul…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWD2018
  • Projectplan CH2018
  • http://www.2018.nl/nl/nieuws geraadpleegd op 7 juni 2015

Reageer op het artikel "Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 22-02-2017
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Mens en samenleving
Special: Culturele Hoofdstad van Europa
Bronnen en referenties: 3
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!