InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Mens en samenleving > Zwarte Piet en de Pietmakeover

Zwarte Piet en de Pietmakeover

Zwarte Piet en de Pietmakeover Bekende Nederlanders zetten zich in voor een campagne die een Pietmakeover voorstelt. Zwarte Piet kan met een paar ingrepen er anders uit gaan zien zodat het een acceptabele figuur wordt zonder aan kracht in te boeten. De BN’ers willen een positief geluid laten horen in de Pietendiscussie. Zwarte Piet mag wel wat minder zwart zodat hij niet onbedoeld een negatieve racistische betekenis kan krijgen.

Gouda, de stad van de nationale Sinterklaasintocht 2014

Pietmakeover

Op 14 oktober 2014 lanceert programmamaker Anousha Nzume een Facebookpagina met de naam Pietmakeover. Nzume wil een positief geluid laten horen in de hele discussie die over Zwarte Piet is losgebarsten. Samen met Rosanna Kluivert, Jörgen Raymann, Tanja Jess en Irene Avogadri verzamelen ze veertig BN'ers die meewerken aan het kleuriger maken van de zwarte toet van Zwarte Piet.

Filmpjes

De Facebookpagina laat filmpjes zien van tientallen BN’ers die zich uitspreken dat verandering helemaal geen verslechtering hoeft te betekenen. Videootjes met de hashtag #pietmakeover komen op de Facebookpagina terecht en vormen een gezamenlijk positief geluid in de hele Pietendiscussie. Ze pleiten voor een make-over voor Zwarte Piet. Paul de Leeuw, Leroy Fer, Peter R. de Vries, Charly Luske en Pieter Derks geven in hun videootje aan dat Zwarte Piet met zijn tijd mee moet. In een dag tijd staan er al tientallen filmpjes op de Facebookpagina. Het is het resultaat van een gecoördineerde actie. Tezamen met de Facebookpagina wordt een Twitteracount geopend: @pietmakeover

Ook Marc-Marie Huijbregts, Patrick Kluivert, Freek Bartels en Irene de Kom zijn betrokken bij de Facebookpagina, net als Sunnery James, John Williams, Ferry Doedens en Addy van den Krommenacker. Ze verbinden zich als ouders, Nederlanders en betrokken burgers. Hoofdreden van de actie is het volgende, uitgesproken door Anousha Nzume: “Het is echt niet leuk als een kind met een donkere huid op school steeds 'Pietje' wordt genoemd.” Iedereen is het er toch over eens dat racisme slecht is. Dat is de achterliggende reden voor het initiatief. Tanja Jess zegt er het volgende over: "Symbolen met een onbedoelde negatieve betekenis als racisme is toch niets voor een kinderfeest?”

Facebookpagina

Op de Facebookpagina staat de volgende oproep: "Wij vinden dat Piet aan een make-over toe is. Iedereen vertelt hier zijn eigen verhaal. Jij ook? Doe en deel mee!" De omslagfoto bestaat uit een serie voorstellen voor alternatieven, zoals een roetveeg Piet, een regenboog Piet en een paarse Piet. De oproep heeft de volgende reacties tot gevolg:

Anousha Nzume

"Volgens mij is er helemaal niks mis met een beetje verandering. Zonder verandering was Amsterdam nog steeds een zompig moeras en liepen we nog steeds rond in plakkerige berenvellen. Hoe leuk zou het ook zijn als ook Piet zich een beetje mag ontwikkelen en mee kan naar de 21ste eeuw? Daar is toch niks mis mee?"

Paul de Leeuw

"Wie de cadeautjes door de schoorsteen gooit, dat maakt niet uit. Het kan een Piet zijn die donker is, een blanke Piet, een lesbische Piet, een Marokkaanse Piet, een zeurpiet, een vrolijke Piet... allemaal de zelfde muts, de zelfde pofbroek en de zelfde schoentjes. Dat zou toch mooi zijn, als we dat zo snel mogelijk voor elkaar krijgen?"

Pieter Derks

"Ja, het is traditie en hij is al eeuwenlang zwart, en nee, de meeste Nederlanders bedoelen het niet racistisch. Maar zo ziet het er wel uit. Dus waarom zouden we niet zorgen dat we onze fantasie erop loslaten en dat we er een Piet van maken die nog eeuwenlang mee kan?"


Gouda

De Facebookactie kwam op gang nadat gemeente Gouda de deelname van Stroopwafelpiet en Kaaspieten naast de Zwarte Pieten introduceerde. Op 15 november 2014 kwam Sinterklaas in Nederland in Gouda. De stad van de stroopwafels en kaas bedacht een alternatief voor de zwarte Pieterbaas en vond een alternatief in de stroopwafels en kazen. In de hele discussie rondom Zwarte Piet werden de Stroopwafelpiet en Kaaspiet als een verrassende positieve insteek ontvangen. Gouda houdt vast aan de traditie en voegt er iets positiefs aan toe. Het is commercieel gezien nog een handige zet ook, omdat het Gouda extra als kaasstad en stroopwafelstad in de kijker zet. Traditie gaan hand in hand met vernieuwing. Gouda krijgt complimenten maar ook kritiek, omdat lang nog niet iedereen in Nederland klaar is voor een verandering.

Open

Een grote groep Nederlanders zou open staan voor verandering. Die mensen zijn nauwelijks te horen. Wat je leest en ziet in de media is de kleine groep actievoerders, de mensen die de discussie hebben aangezwengeld en de rechtszaak tegen de Amsterdamse burgemeester hebben aangespannen. De grote groep Nederlanders die het positieve van een veranderde Piet inziet werd eigenlijk niet gehoord. Dat kan via de Facebookpagina Makeoverpiet.

Aanpassingen

De mensen die de Makeoverpiet steunen staan kleine grappige veranderingen voor die het Sinterklaasfeest in zijn waarde laten. Zwarte Piet is in de twintigste en eenentwintigste eeuw al dusdanig veranderd dat er nog wel wat meer stapjes gezet kunnen worden. Piet is geen boeman meer, slaat niet meer met een roe, stopt geen kinderen meer in de zak en hier en daar zijn er al geen grote oorringen meer en geen grote rode lippen. Een vrolijk kleurtje op de wangen zal de Piet geen kwaad doen, is de mening van de Facebookpagina. Het is niet de bedoeling dat de Facebookpagina een discussieforum wordt. Beledigingen en zure reacties worden daarom verwijderd.

Alle Nederlanders

In het begin staan er alleen nog filmpjes van BN’ers op, maar de pagina is opengesteld voor alle Nederlanders om een filmpje te posten.
  • Facebook: Pietmakeover
  • Twitter: @pietmakeover

Lees verder

© 2014 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke winkels boycotten Zwarte Piet?Welke winkels boycotten Zwarte Piet?Het Sinterklaasfeest is één van de populairste volksfeesten van Nederland. Sinterklaas wordt sinds mensenheugenis vergez…
Sinterklaasintocht met undercover Zwarte PietenSinterklaasintocht met undercover Zwarte PietenSinterklaas is een kinderfeest met een Sint, een stoomboot, paard Amerigo en heel veel Zwarte Pieten. Over die Pieten is…
Sinterklaas huren – Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren – Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren zal het Sinterklaasfeest extra leuk en spannend maken voor de kinderen. Ongeveer de helft van de Neder…
Sinterklaas, zwarte piet en de SymbolenSinterklaas, zwarte piet en de SymbolenIedereen kent de Symbolen van de Sint en zijn Zwarte Pieten wel. Maar weet u ook dat de Symbolen van Sinterklaas en Zwar…
Zwarte pieten maken met (kleine) kinderenSinterklaas is weer in aantocht en het wordt weer tijd om weer sinterklaas versiering te maken. En wat is er nou leuker…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • http://www.telegraaf.nl/prive/23198907/__BN_ers_in_Piet-campagne__.html geraadpleegd 15 oktober 2014
  • http://nos.nl/artikel/709896-bners-vragen-om-makeover-piet.html geraadpleegd op 15 oktober 2014
  • http://nos.nl/op3/artikel/709867-pietmakeover-moet-piet-met-zn-tijd-mee.html geraadpleegd op 15 oktober 2014

Reageer op het artikel "Zwarte Piet en de Pietmakeover"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 19-11-2016
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Mens en samenleving
Special: Sinterklaas en Zwarte Piet
Bronnen en referenties: 4
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!