InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Mens en samenleving > Het sabbatsjaar in Israël (2014-2015). Waarom?

Het sabbatsjaar in Israël (2014-2015). Waarom?

Het sabbatsjaar in Israël (2014-2015). Waarom? In Israël is van 25 september 2014 tot 13 september 2015 - het Joodse jaar 5775- het sjabbatsjaar (sjemieta). Dit betekent dat het land niet bewerkt mag worden. Er zijn zes redenen waarom de grond niet bebouwd mag worden.
Zou het niet heerlijk zijn om elk zevende jaar een shabbatical te nemen? Je zou kunnen relaxen, studeren en tijd door brengen met je familie. Hoe zou je het vinden als je hele land een shabbatical zou nemen? Zou je het een goed idee vinden?

Boeren in Israël zijn volgens de Joodse wet verplicht zich te houden aan de sjemieta, door hun velden onbewerkt te laten. Waarom bestaat deze wet? Er zijn zes redenen.

De grond

De vroegste filosofen zagen sjemieta als een gelegenheid om de grond te laten rusten. Echter deze theorie is onvoldoende omdat de grond vaker rust nodig heeft.

Een macro-sjabbat

Andere zagen sjemieta als een grootschalige sjabbat. We rusten op de sjabbat om te tonen dat God het universum in zes dagen heeft geschapen en op de zevende dag rustte. Op dezelfde wijze laten we grond op het zevende jaar rusten om aan te tonen dat God op de zevende dag rustte. Latere commentatoren verwierpen deze theorie. Zij beargumenteren dat als de sjemieta een bewustzijn is van God als de schepper, dan wordt het doel voorbijgestreefd door de lange interval tussen de rust perioden. De wekelijkse sjabbat dient dit doel al en met veel kortere tussenpozen. Wat doet sjemieta wat de sjabbat niet verkrijgt?

Het opmaken voor zes jaren van sjabbats

In antwoord hierop beargumenteren sommigen dat sjemieta de grond in staat stelt om op sjabbat te rusten. Het is waar dat we op sjabbat rusten, maar zelfs als we rusten, gaan onze velden door met werken. We planten op vrijdag en de zaden groeien op sjabbat. Gedurende de sjemieta maken onze velden de verloren sjabbats en festivals van de vorige zes jaren op. Er zijn 52 sjabbats op de zonnekalender. Het totale aantal sjabbats in zes jaar is 312. Zeven feestdagen per jaar is 6x7=42 in zes jaar. Zo wordt het totaal 354 dagen dat evenveel is als het preciese aantal dagen in de sjemieta op de maankalender.

Een les in geloof en nederigheid

Later kwam een nieuwe theorie. De wetten van de sjemieta kwamen er alleen toen onze voorouders zich in Israël vestigden. Wanneer we zorgen voor de gewassen die we laten groeien of andere inkomen die we genereren, kunnen we onze trots laten groeien in onze prestaties en ons persoonlijk voordeel ermee doen. We vergeten dan dat het Gods zegen is dat de enige reden voor het succes is. We vergeten dat God ons het land gaf en onze zaden, dat hij het laat regenen, de zon laat schijnen en de gewassen laat groeien. Sjemieta versterkt ons geloof in Gods voorzienigheid over onze zaken.

We bewerken het land voor zes opeenvolgende jaren alhoewel gewone wijsheid leert dat dit ongezond is voor de grond. In feite verkrijgt de grond zijn kracht en verschaft een groter gewas in het zesde jaar om voor het sjemieta-jaar te voorzien. Dan rusten we in het sjemieta-jaar ondanks misoogsten en bezorgdheden om onze gezinnen te voorzien.

Dit soort gedrag is een formule voor ramp. Boeren die dit soort werkethiek ondernemen moeten voorbereid zijn op bankroet. Toen levert het voor joden in Israël enorm veel voordeel op. Dit versterkt ons geloof dat het land aan God toebehoort, dat ons succes direct voortvloeit uit zijn zegen en dat we hem dankbaar moeten zijn voor alles wat we hebben.

Eenheid

Het is makkelijk te delen met anderen wanneer we ons kunnen veroorloven te delen, wanneer we een vast inkomen hebben en we weten hoe we de kosten van morgen zullen betalen. Het is veel moeilijker te delen wanneer we onzekerheid hebben over de toekomst. Landeigenaren hadden geen inkomsten gedurende sjemieta, toch verkochten ze geen gewassen, die spontaan groeiden gedurende de sjemieta, aan het publiek. Dit vergroot de joodse eenheid.

Buiten Israël wordt dit fenomeen duidelijk in vrijgevige bijdragen. Gewone wijsheid leert ons dat hoe meer we geven, hoe minder we er voor terugkrijgen. Vanuit Gods perspectief, echter, is hoe meer we geven hoe meer zegen we krijgen. Dit is vooral waar wanneer we meer geld geven dan we ons kunnen veroorloven. Vrijgevigheid versterkt dus ons geloof een onze eenheid.

Bevrijding

Het geloof dat de wereld aan God toebehoort en dat ons succes aan hem te danken is, is een bevrijding. Het stelt ons in staat ons te bevrijden van de lasten die we dragen. We zwoegen nog steeds, maar we ademen makkelijker. We werken nog steeds, maar we slapen makkelijker. We weten dat God onze voetstappen leidt en dat alles gebeurt om een goede reden. We leren Gods hand te zien in alles wat we doen en zijn tegenwoordigheid in alles te zien.

De Talmoed vertelt ons dat in de heilige Tempel de Levieten God elke dag prezen. Op sjabbat, de zevende dag, zongen zij over de dag van de eeuwige rust, de Messiaanse tijd. De Talmoed leert dat onze wereld zes millennia zal duren. De eerste twee waren gewijd aan de schepping. De volgende twee aan de Tora. En de laatste twee aan de Messias. De Talmoed vertelt ons dat in het zevende millennium de wereld vrij en Goddelijk zal zijn.

Sjemieta, het zevende jaar, zoals sjabbat, de zevende dag, vertegenwoordigt de Messiaanse tijd. Ons geloof in God wordt versterkt gedurende de sjemieta, net zoals het zal zijn in de Messiaanse tijd. Onze eenheid wordt versterkt gedurende de sjemita, net zoals de Messias de voorloper zal zijn van een tijd van vrede. Het zesde jaar is een jaar van overvloed zoals de Messias de voorloper zal zijn van een tijd van voorspoed.

De Messiaanse eeuw is vooral bekend om zijn vrijheid. De sjemieta is een jaar van emancipatie. Slaven worden bevrijd en alle schulden afbetaald.

Lees verder

© 2007 - 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De komst van de Masjiach (messias) bespoedigenDe komst van de Masjiach (messias) bespoedigenEr zijn een aantal manieren om de komst van de Masjiach te bevorden voor zijn laatste dag. In het algemeen gesproken bet…
Speciale Sjabbatot (Sjabbats)De periode tussen het einde van de joodse maand sjewat en het begin van de maand niesan bevat vier speciale sjabbatot. H…
Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13)Torastudie 72: Mozes en de Messias - Exodus (4:13)De Joodse wijzen stellen dat de eerste verlosser de laatste verlosser zal zijn. Dit wil niet zeggen dat Mozes en de Masj…
Kabbala 8: Kabbala - Masjiach - Messias - Messiaanse TijdJesaja 11:9 beschrijft de Messiaanse Tijd als een periode waarin de aarde vervuld zal zijn met kennis van God. Volgens d…
Wachten op de Masjiach (messias)Er bestaat een verplichting om op de komst van de Masjiach (messias) te wachten. Deze kan elk moment komen. Ook moeten w…
Bronnen en referenties
  • Tsvi Freeman

Reageer op het artikel "Het sabbatsjaar in Israël (2014-2015). Waarom?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-06-2015
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Mens en samenleving
Special: Joodse feestdagen/Shabbat
Bronnen en referenties: 1
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!