
Excessief drinken vergroot de kans op metabolisch syndroom
Excessief alcoholgebruik leidt tot een verhoogde kans op het metabolisch syndroom, aldus een recent onderzoek dat gepubliceerd werd in "the journal of clinical endocrinology & metabolism". Alcohol kent meer gevaren en risico's dan 'enkel' een verminderde verkeersveiligheid en verhoogde verslavingsgevoeligheid.
Wat is excessief drinken?
De onderzoekers definiëren excessief drinken als meer dan 2 glazen alcohol per dag voor de man, en meer dan 1 glas alcohol per dag voor de vrouw. Deze mensen lopen volgens de onderzoeks kans op het metabolisch syndroom.Metabolisch syndroom
Het metabolisch syndroom is een reeks risicofactoren en condities welke sterk geassocieerd worden met het metabolisch syndroom welke een verhoogde kans op een cardiovasculaire aandoening ten gevolge heeft. Het metabolisch syndroom wordt ook wel Syndroom X genoemd. De aandoening bestaat uit een aantal biochemische en lichamelijke onregelmatigheden en gebrek aan balans.Oorzaak van het metabolisch syndroom
De oorzaak van het metabolisch syndroom is nog bekend. Er zijn wel diverse hypothesen. Zo zou het veroorzaakt worden door het teveel eten van koolhydraten, welke een verhoging in de hoeveelheid glucose in het bloed teweeg brengen. Hierop gaat de alvleesklier insuline aanmaken, welke de glucose om moet zetten in glycogeen. Wanneer er echter te veel glycogeen aangemaakt wordt kan het niet meer opgeslagen worden op de juiste plek en wordt het opgeslagen als vet. De verhoogde hoeveelheid insuline zorgt tevens voor een vertraagde vetverbranding. Door de constante blootstelling aan insuline worden je cellen minder gevoelig voor insuline, dit kan uitmonden in insulineresistentie wat uiteindelijk op zijn beurt weer diabetes type II kan veroorzaken.
Relatie alcohol en het metabolisch syndroom
In de studie zijn de gegevens van 1529 personen geëvalueerd welke op zijn minst 12 alcoholische dranken genuttigd hebben in de jaren 1999 tot 2002. De proefpersonen hadden een leeftijd tussen 20 en 84. Uit het onderzoek bleek dat mensen die meer dan 2 glazen per dag in het geval van mannen en meer dan 1 glas per dag in het geval van vrouwen nuttigen een verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van het metabolisch syndroom.De onderzoekers raden aan om meer aandacht te besteden aan de preventie van excessief alcoholgebruik en te wijzen op de verhoogde kans op hartaandoeningen.
Conclusie
Een gepaste en gematigde hoeveelheid alcohol nuttigen heeft dus niet enkel voordelen wat betreft de kans op verslaving, maar heeft ook een positieve invloed op het voorkomen van het metabolisch syndroom. Veel mensen kennen volgens mij enkel het gevaar van alcohol met betrekking tot verslaving, maar denken niet direct aan de overige gezondheidsrisico's van het goedje. Het lijkt mij dan ook zeer verstandig de anti alcoholcampagne's niet enkel te richten op verslavingsgevoeligheid en verkeersveiligheid (al zijn dat ook zeker nuttige aandachtspunten) maar het onderwerp van de preventie activiteiten te verbreden en meer aandacht te besteden aan de lichamelijke gevolgen van alcoholconsumptie. © 2008 - 2010 Melod, gepubliceerd in Mens en Gezondheid (Nieuws uitgelicht...) op 19-08-2008. Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van Melod is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer...Verwante artikelen
- Alcoholcultuur: subcultuur onder jongeren?: Het is van maatschappelijk belang dat er iets wordt gedaan aan het alcoholgebruik onder jongeren. Alcohol wordt in verhouding met de jaren '50 van de vorige eeuw b…
- Metabool syndroom, insulineresistentiesyndroom of syndroom X: Een syndroom is een verzameling van tegelijk voorkomende verschijnselen en symptomen, een combinatie of complex van verschillende klachten / symp…
- Medische gevolgen van overgewicht: Overgewicht is een sluipmoordenaar. Jaarlijks sterven miljoenen mensen aan de gevolgen van obesitas. De risico's van zwaarlijvigheid worden echter nog steeds door velen ont…
- Alcohol en jongeren: Alcohol en jongeren: je hoort het steeds vaker: kinderen lusten wel pap van al die Breezers en andere zoete mixdrankjes. Ze gieten het soms als limonade naar binnen, zonder stil te staan…
- Alcoholverslaving: Alcohol (C2H5OH) beïnvloedt mensen op verschillende manieren, afhankelijk van hun grootte, geslacht, lichaamsbouw en het metabolisme. In combinatie met medicatie vormt het een dodelijk geh…
Bronnen en/of referenties
- http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_67737.html

Reageer op het artikel "Excessief drinken vergroot de kans op metabolisch syndroom"

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

