InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Educatie en school > Scholierenprotest gevolg van jaren mismanagement

Scholierenprotest gevolg van jaren mismanagement

De staatsecretaris moet voet bij stuk houden. Onze jeugd heeft recht op goed en degelijk onderwijs en genoeg uren onderwijs. De ophokuren met een instructeur zijn een ordinaire bezuiniging van de schoolbesturen die hun oren laten hangen naar de geldverslindende onderwijsvernieuwers onder het motto, "het moet anders en goedkoper, maar voor mer geld"

1040 uren norm.

De norm betekent dat de scholieren uit het voortgezet onderwijs jaarlijks 1040 uur regulier lessen zoals Wiskunde,Aardrijkskunde,Engels,Nederlands enz... moeten krijgen. Als het goed is moeten deze lessen verzorgd worden door bevoegde leerkrachten. Deze norm is ingesteld door de vorige minister van onderwijs mevr. van der Hoeven. 32 lesuren per week staan garant voor het behalen van de norm. Dit is ,ondanks alle tegenberichten, een normale lesweek.

Wat ging er mis?

Door het invoeren van een ander bekostigingsstelsel en meer verantwoordelijkheid bij de schoolbesturen te leggen gingen de schoolmanagers op zoek naar manieren om de kosten van de grote schoolinstellingen te drukken. In de afgelopen 15 jaar ontstonden gigantische scholen, met een enorme bureaucratie en veel papierwerk.

Meer en meer moest er bezuinigd worden op het primaire proces ( de eigenlijke lessen). Deze bezuinigingen kon de oplettende ouder jaar na jaar zien toenemen. De bevoegde leerkracht verdween uit de scholen. Immers de minister had in al haar wijsheid ook dit aan de schoolleiders overgelaten. De bevoegdheid ( het bewijs dat er een degelijke lerarenopleiding was doorlopen) is afgeschaft. De schoolleiders mochten bepalen of iemand "bekwaam" is of niet. Vele "nieuwe en bekwame" leerkrachten kwamen de scholen binnen als instructeur of de nieuwerwetse coaches. Het verschil mag duidelijk zijn. Een bevoegde leerkracht wordt betaald in schaal 10 ( ongeveer 1850 euro/maand netto, afhankelijk van dienstjaren) een coach of instructeur wordt betaald in de schalen 5,6 of 7 ( ongeveer 1600 euro/maand).

Dat was echter niet genoeg om de megalomane projecten die de schoolleiders bedachten, denken we maar aan het aantal nieuwe en dure schoolgebouwen, te betalen.Andere manieren om te bezuinigen werden gezocht.

Het nieuwe leren

De onderwijsvernieuwing die "het nieuwe leren" of het "competentiegericht onderwijs" of het "natuurlijk leren" heet, kwam voor de schoolleiders als een geschenk uit de hemel vallen. Ook al het afschaffen van de wettelijk vastgelegde lessentabel, waarin het aantal verplichtte lessen was omschreven, werd ook met veel gejuich ontvangen.

Leraren natuurkunde, scheikunde moesten zich omscholen naar de leraar "science", een combinatie van de twee vakken maar dan met de helft van de lesuren. Alle docenten van de scholen kregen cursussen in "het nieuwe leren" en moesten met zijn allen. dit tot veel verdriet van veel docenten, niet meer voor de klas maar de leerling "begeleiden en coachen".

Het verval

Door dit alles waren de broodnodige eurootjes voor de uitbreiding van de bureaucratie en managementslagen al snel gevonden. De vertrekkende ( dure) docenten werden vervangen door de (goedkope) coach. Het aantal echte lessen werd geminimaliseerd om reden van "te ouderwets" en "te klassikaal" en vervangen door zelfstandig werken, samenwerken, portfolio's bouwen, internetten, sms'en en alles moest vooral "leuk" zijn. Van lieverlee ging het van kwaad tot erger. Groepen van wel 100 leerlingen werden in een grote ruimte neergezet waar ze zelfstandig aan de slag mochten en dit onder begeleiding van 1 of 2 coaches. De ultieme afbraak van het onderwijs was begonnen.

Het conflict

Tot de huidige staatsecretaris van onderwijs de scholen wees op de 1040-uren norm en eiste dat deze lesuren ook gegeven werden.

Door jarenlang mismanagement van schoolleiders en bestuurders hebben de bevoegde docenten massaal het onderwijs verlaten. Uiteindelijk mochten deze docenten het vak waar ze jarenlang goed in waren, met hartstocht en plezier hadden uitgevoerd niet meer uitoefenen. Het was dan ook een hele streep door de rekening dat de staatssecretaris opeens de 1040 uren norm van stal haalde. Immers de scholen KUNNEN GEEN lessen meer verzorgen om dat er te weinig docenten 'die het vak lesgeven'nog beheersen in de scholen aanwezig zijn.Wegbezuinigd door de schoolleiding.

Als laatste redmiddel wordt nu de druk opgevoerd om de norm weer bij te stellen en worden de leerlingen voor de kar van de schoolleiders gespannen. Wordt dit de laatste misser van de managers en besturen? Laten we het hopen.

Ontwikkelingen

Een aantal verontruste ouders hebben de vereniging MOM opgericht. MOM staat voor Meer Onderwijs Moet. Eindelijk laten de ouders ook wat van zich horen in dit bijna onverkwikkelijke debat waarbij de schoolleiders en de VO-raad hun handen wassen in onschuld en de hele tijd zeuren dat er vooral geld bij moet ( in wiens zakken komt dit dan weer terecht) en dat er geen 40 weken maar 36 weken les gegeven wordt. Schoolleiders zijn ontzettend goed in wat in de wandelgangen van de schoolgebouwen "Chinees rekenen" wordt genoemd.
© 2007 - 2017 Sophocles, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Scholieren staken tegen 1040-urennormScholieren staken tegen 1040-urennormIn heel Nederland werd eind november 2007 gestaakt door scholieren, omdat ze het niet eens waren met het 1040-urennorm.…
Betoog: afschaffing 1040-urennormBetoog: afschaffing 1040-urennormDe kwaliteit van het voortgezet onderwijs wordt gezien als een belangrijk aandachtspunt. De jeugd heeft immers de toekom…
Het probleem van 1040 lesuren en het docententekortHet probleem van 1040 lesuren en het docententekortDe meeste middelbare scholen voldoen niet aan hun wettelijke plicht. Zelfs nu het minimum aantal lesuren per jaar in de…
Drogredenen: het vals dilemma (voorbeelden uit de praktijk)Drogredenen: het vals dilemma (voorbeelden uit de praktijk)Drogredenen: het vals dilemma - voorbeelden uit de praktijk. Het vals dilemma wordt in het latijn 'argumentum ad ignoran…
Hoe schrijf je een Betoog?Hoe schrijf je een Betoog?Een betoog heeft tot doel de lezer dezelfde mening als de schrijver aan te laten nemen. De argumenten die daarbij worden…

Reageer op het artikel "Scholierenprotest gevolg van jaren mismanagement"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Reasonable (infoteur), 27-11-2007 18:28 #3
Een goede analyse van een aantal van de problemen in het onderwijs! Gelukkig gelooft niet iedereen in het beeld, dat de media proberen te scheppen.

Alex (infoteur), 27-11-2007 16:41 #2
Een opluchting om uw artikel te lezen. Gelukkig ben ik niet de enige, die verder kijkt dan de gepropageerde kudde-mening. De leerlingen worden in de publieke opinie afgeslacht, na voor de
kar te zijn gespannen, om nóg minder kwalitatieve lessen te mogen ontvangen.
De gang van zaken in de afgelopen jaren, is door u prima geschetst.

Vreemd eigenlijk, dat de gemiddelde Nederlandse burger de energie niet
lijkt te hebben om in te zien, dat de overheid de kwaliteit van Nederland
al jaren verslonst. "Onze kinderen zijn de toekomst!" is een leuke slogan van de politieke partijen. Ondertussen zijn juist onze kinderen al jaren geen prioriteit van de overheid. Terug naar de jaren vijftig, waarin alleen kinderen op een privéschool gedegen
onderwijs konden genieten. Draait dan echt alles om geld en macht? Ja.
Mét geld, goed onderwijs, een goede toekomst. Zónder geld, gewoon pech.

En dan is het onderwijs slechts een deel van de algehele verloedering van Nederland. Ook de zorg in de praktijk, het zorgstelsel en ziektekosten, achterstandswijken en alle hedendaagse problemen, zijn kenmerkend voor het slechte bestuur van de Nederlandse Overheid. Met een basisverzekering kan men in 2008 niet eens naar de tandarts. Hoe middeleeuws is dat? Kortom, de prioriteiten van de Nederlandse overheid liggen blijkbaar reeds decennia elders. Het lijkt de prioriteit te hebben verschoven naar Europese.

Staal (infoteur), 16-11-2007 16:51 #1
De teloorgang van de kwaliteit van het middelbaar onderwijs prima samengevat. Voeg daar nog bij de afschaffing van Mavo, Huishoudschool, Technische school, scholen voor administratieve richtingen en detailhandelsscholen en de ramp is compleet. NB Met enige aanpassingen is dit artikel ook toepasbaar op het Basisonderwijs.

Infoteur: Sophocles
Laatste update: 03-02-2008
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Educatie en school
Reacties: 3
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!