InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Dier en natuur > Verboden huisdieren vanaf 2014

Verboden huisdieren vanaf 2014

Op woensdag 19 juni 2013 stuurde staatssecretaris Sharon Dijksma haar zwarte lijst van verboden huisdieren naar de Tweede Kamer. Een voorstel voor een aantal huisdieren die komend jaar niet meer gehouden mogen worden. Een groot aantal van deze dieren worden momenteel volop gehouden, waardoor eigenaren zich momenteel geen raad weten.

Waarom een lijst met verboden dieren?

Stichting AAP wil het al langere tijd, maar nu heeft het ministerie van Economische Zaken in samenwerking met de Universiteit Wageningen een lijst opgesteld van verboden huisdieren. Het gaat hierbij om dieren die gevaar opbrengen voor de mensen (denk bijvoorbeeld aan erg agressieve dieren, of dieren die ziektes overbrengen) of dieren die erg moeilijk te houden zijn, omdat er bijvoorbeeld speciale eisen zijn voor de huisvesting of het voedsel van deze dieren. Het gaat dan ook om de zogenaamde "exotische huisdieren".

Welke dieren staan er op de verboden lijst?

Op dit moment staan de volgende dieren op de verboden lijst. Dit betekent dat deze dieren vanaf 1 januari 2014 niet meer als huisdier gehouden mogen worden.
  • Loewak
  • Kleine mara
  • Bergkangoeroe
  • Tayra
  • Beermarter
  • Mara
  • Steppezebra
  • Grijze reuzenkangoeroe
  • Genetkat
  • Red-tailed squirrel
  • Witstaartstekelvarken
  • Noord-Amerikaanse vliegende eekhoorn
  • Steppevos
  • Poolvos
  • Japanse eekhoorn
  • Amerikaanse rode eekhoorn
  • Dwergmangoeste
  • Capybara
  • Vosmangoest
  • Dertienstreepgrondeekhoorn
  • Zebramangoeste
  • Wasbeerhond
  • Rode neusbeer
  • Siberische hamster
  • Suikereekhoorn
  • Siberische grondeekhoorn
  • Rocky-Mountainsprairiehond
  • Wasbeer
  • Rode reuzenkangoeroe
  • Krabbenetende wasbeer
  • Zwarte beer
  • Rolstaartbeer
  • Gestreepte skunk
  • Zwartstaartprairiehond
  • Nijlroezet
  • Bizon
  • Witbuikegel
  • Utahprairiehond
  • Witstaartprairiehond
  • Bruine beer
  • Woestijnspringmuis
  • Mexicaanse prairiehond
  • Dingo (verwilderde hond)
  • Fennek
  • Goudhaas
  • Vos
  • Eland
  • Serval
  • Luipaardkat
  • Peruaanse witnekeekhoorn

Dieren die alleen onder speciale voorwaarden gehouden mogen worden

Er is ook een aantal dieren op een speciale lijst gezet. Deze dieren mogen wel gehouden worden in Nederland, maar dan moet er aan specifieke voorwaarden voldaan worden. Wat deze voorwaarden precies zijn, is nog niet bekend. De volgende dieren staan op deze lijst.
  • Alpaca
  • Kameel
  • Afrikaanse dwergmuis
  • Klein behaard gordeldier
  • Campbells dwerghamster
  • Himalayan striped squirrel
  • Fret
  • Woestijndwerghamster
  • Afrikaanse grondeekhoorn
  • Rendier
  • Laaglandtapir
  • Zwartneusklappereekhoorn
  • Prevosts klapperrat
  • Vicuña
  • Richardsongrondeekhoorn
  • Grote gevlekte boomeekhoorn
  • Perzische woestijnmuis
  • Dromedaris
  • Finlaysonklappereekhoorn
  • Steppelemming
  • Witsnuitneusbeer
  • Vetstaartgerbil
  • Opossum Chinchilla
  • Chinese gestreepte boomeekhoorn
  • Lama
  • Sikahert
  • Zandwallabie
  • Tammarwallabie
  • Moeraswallabie
  • Bennettwallabie
  • Parmawallabie
  • Gambiahamsterrat

Dieren die zijn toegestaan

Een klein aantal dieren blijft nog over als toegestaan huisdier. Deze dieren staan op de zogenaamde "positieflijst" en mogen ook in 2014 nog gewoon als huisdier gehouden worden. Het betreft hier voornamelijk dieren die al volledig gedomesticeerd zijn, waardoor er geen enkel probleem is om deze dieren als huisdier te houden.
  • Konijn
  • Bruine rat
  • Tamme muis
  • Cavia
  • Goudhamster
  • Gerbil
  • Nerts
  • Paard
  • Ezel
  • Varken
  • Geit
  • Rund
  • Waterbuffel
  • Damhert
  • Middeneuropees edelhert
  • Schaap
  • Hond
  • Kat

En wat moet je met je "verboden huisdier" gaan doen?

Wanneer je in het bezig bent van een huisdier die vanaf 1 januari 2014 verboden gaat worden, is dit natuurlijk heel vervelend. Gelukkig hoef je nog niet direct afstand van je beestje te doen, er komt namelijk een overgangsregeling. Het ministerie heeft aangegeven dat eigenaren hun verboden huisdier mogen houden, totdat het dier overlijdt. Er moet echter wel een chip en een verklaring van een dierenarts komen, om aan te tonen dat je het dier al voor 2014 in je bezit had. Vanaf 1 januari 2014 mag er echter niet meer met deze dieren gefokt worden.

Wat moet ik doen als ik het er niet mee eens ben?

Op het moment van schrijven is deze lijst met verboden dieren ingediend in de Tweede Kamer en moet daardoor nog goedkeuring krijgen. Bezwaar maken en protesteren tegen deze nieuwe regelgeving is daarom altijd een optie.

Stand van zaken per december 2013

Inmiddels is het jaar 2013 bijna afgelopen en is dit artikel een half jaar geleden geschreven. Er is nog niet veel nieuws te melden over de lijst verboden dieren, behalve dat de ingangsdatum voorlopig is uitgesteld. Er is op dit moment nog te weinig informatie bekend om de lijst per 1 januari in werking te laten treden: zo is er bijvoorbeeld nog niet bekend aan welke voorwaarden je moet voldoen om de dieren te houden die op de lijst "Dieren die alleen onder speciale voorwaarden gehouden mogen worden" staan. De streefdatum om de wet te laten ingaan is op dit moment 1 juli 2014, maar een zekere ingangsdatum is nog niet bekend.
© 2013 - 2017 Nemesisdivina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Is je huisdier geboren onder het sterrenbeeld Vissen?Huisdieren geboren onder het sterrenbeeld Vissen zijn de ideale huisdieren voor een gezin, want ze houden van huiselijkh…
Depressieve huisdieren aan de ProzacDepressieve huisdieren aan de ProzacHet blijkt dat huisdieren zoals honden en katten steeds vaker, net als mensen, Prozac voorgeschreven krijgen tegen depre…
Grappige en bizarre wetgeving in AmerikaAmerikanen zijn een bijzonder volkje. Dat bewijst de hieronder volgende opsomming eens te meer! Vele van de hieronder ve…
Welke dieren kan je etenWelke dieren kan je etenMensen eten vlees en vis. Omdat het gezond is, lekker is en de maaltijd compleet maakt. Heel veel soorten dieren zijn ee…
De Sims 3 uitbreiding - DierenlevenDe Sims 3 uitbreiding - DierenlevenVele Sims fans zaten er al op te wachten, de uitbreiding om huisdieren in je gezin te kunnen opnemen. Waar de dieren in…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.aap.nl
  • www.volkskrant.nl
  • www.licg.nl/

Reageer op het artikel "Verboden huisdieren vanaf 2014"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Juan, 16-05-2017 13:12 #50
Mag een quokka ook of een wasbeerhond?

Frank, 01-10-2016 10:11 #49
Ik zie nergens tijgers staan? Zijn die wel toegestaan dan?

Sjaak, 15-03-2016 14:50 #48
En de boeroendoek eekhoorn?

Els, 11-06-2015 21:57 #47
Er worden op koopjeshoek 0111 facebook amerikaanse rode hudson eekhoorns aangeboden… mag dat?

Muis, 02-04-2015 18:06 #46
Laten ze die hamsterballen in de winkels maar verbieden want als er iets is dat schade doet aan een beestje is het wel zon bol waar ie in rond kan rennen. Ah kijk wat leuk zegt men dan maar in feite is het diertje in paniek.

Ook de hele ratten en muizenindustrie als voederdier moeten ze eens onder de loep nemen. Als zon beestje levend gevoerd wordt is ie echt niet meteen dood en staat ie doodsangst uit. Daarnaast worden de beestjes onder erbarmelijke omstandigheden gehouden bij de kwekerijen en verkooppunten, maar nee dan gaan ze op de particulieren focussen.

John, 19-02-2015 12:15 #45
Sugar glider wordt hier abusievelijk eekhoorn genoemd terwijl het een buideldiertje is! hoe komt dat?

Lientje, 05-02-2015 10:54 #44
Kan iemand mij misschien vertellen waarom een nerts wel een huisdier is die je zo mag houden en een fret niet? Ik weet niet hoor maar een nerts vind ik geen huisdier,
Of is dat van wegen de bontindustrie? Wat ik dan ook weer niet snap want in mijn ogen is dat dierenmishandeling.

Aafke, 04-12-2014 19:57 #43
Hallo,
Ik wil hierbij mijn zorg uitspreken over een aanbieder van servals op marktplaats. Ik ben totaal niet bekend met dit dier als huisdier en vroeg me af of dit wel legaal was. Zie hem hier ook in de lijst staan…
Groet Aafke

Max Lansing, 24-09-2014 12:22 #42
Mogen meervallen nog wel?

Ludolphie, 03-08-2014 00:41 #41
Dit te danken aan partij voor dieren.mensen hun hobby naar de kloten te helpen.
mensen we mogen als het aan de zogenaamde dieren vrienden ligt geen diertje meer hebben
wie komt er met een goede partij die goed is voor de echte dieren vrienden.
laat mensen hun diertje die goed verzorgt wordt toch met rust.
zorg eerst voor een betaalbare samen leven voor iedere mens
voedsel bank en Nederland een groot schandaal.en ons samen leven

Stéphanie, 19-07-2014 14:05 #40
Ik zie dat er vele kangoeroesoorten onder verboden staan. Zou een Quokka ook niet mogen of zou die onder speciale voorwaarden vallen?

Hertenliefde, 01-07-2014 21:39 #39
Hoe zit het met Muntjac hertjes? Ik weet dat het in het buitenland wel mag, en dat het uiterst geschikte huisdieren zijn als je ze goed opvoed (Slopen niks, goed zindelijk te krijgen op een kattenbak, erg aanhankelijk) en zou er graag zelf één willen, omdat ze niet zo groot en imponerend zijn als bijvoorbeeld de edelherten.

Verder vind ik de lijst erg raar in elkaar zitten. Geen Russische dwerghamster, maar met waterbuffels zijn ze helemaal oké. Terwijl deze dieren vaak erg agressief kunnen reageren op vreemden. Tevens ook erg incompleet. Zo staat er niks op over de dieren die al verboden waren. Waardoor ik bijvoorbeeld geen enkel idee heb of bijvoorbeeld de luiaard is toegestaan. Reactie infoteur, 03-07-2014
Hallo,

Alleen de dieren op de positieflijst mogen als huisdier gehouden worden. Voordat deze lijst gemaakt werd, waren er al een aantal dieren die verboden waren om te houden, zoals tijgers en luipaarden. Deze dieren blijven uiteraard verboden. Staat je dier op de positieflijst? Dan mag hij als huisdier gehouden worden.

Shanika, 01-07-2014 13:28 #38
Hallo,
Mijn vraag is of een aap wel mag als huisdier van de wet? Reactie infoteur, 03-07-2014
Hallo,

Apen zijn beschermde diersoorten, die mogen om die reden niet als huisdier. Alleen de dieren op de positieflijst mogen als huisdier gehouden worden.

Siv, 19-06-2014 05:56 #37
En de Caracal dan? Reactie infoteur, 23-06-2014
De caracal mocht al heel lang niet als huisdier gehouden worden, net als bijvoorbeeld de lynx.

Yme, 28-05-2014 22:30 #36
Ik heb een paar rendieren gekocht, de eigenaar van wie ik ze kocht zie dat het geen problemen zou geven met de wet.
ik woon op een boerderij, maar hou de dieren als hobby,
mag het dan wel of is het dan nog steeds tegen de regels Reactie infoteur, 29-05-2014
Zoals u op de lijst kunt zien vallen rendieren onder de categorie "dieren die alleen onder speciale voorwaarden gehouden mogen worden". Wat deze voorwaarden precies zijn, is helaas nog niet bekend. Mogelijk zal er geëist gaan worden dat de dieren bijvoorbeeld genoeg leefruimte hebben.

Jaap, 07-05-2014 20:18 #35
Wij hebben 8 zwarte mamba´s thuis, zijn deze verboden? Ik zie ze namelijk ook niet op de lijst. En in ons aquarium hebben we 4/7 dooskwallen, ik weet niet exact hoeveel omdat ze lastig te zien zijn, maar deze zag ik ook niet op de lijst. Reactie infoteur, 11-05-2014
De lijst met toegestane huisdieren die nu gemaakt is, is alleen voor zoogdieren. Voor vissen, reptielen, amfibieën en vogels is de lijst nog in de maak. Voorlopig is daar dus nog weinig over bekend, behalve over de dieren die al verboden waren.

Rh Boks, 17-04-2014 09:37 #34
Bij de verboden lijst ontbreekt: exotische vogels, reptielen, amfibieën, vissen, lagere dieren (spinnen en schorpioenen). Verder zou op de verboden lijst bepaalde hondenrassen moeten staan cq onder voorwaardenlijst: zoals pitbull, rotweiler, doberman, staffordteriers. Die categorie mag alleen worden gehouden met speciaal diploma en strenge registratie zodat deze rassen een goed opvoeding en zorg krijgen.

Verder zou bij elke aanschaf van een dier registratie moeten plaatsvinden (dus ook bij vogels en andere dieren) er is buiten ongewenste exoten veel dierenleed juist met name van de reguliere huisdieren (hond, kat, konijn, goudvis, kanarie, etc etc).

Ws, 04-03-2014 11:07 #33
Dat er lijsten komen lijkt me logisch.
Als je alleen al naar de Amerikaanse series kijkt hoe slecht sommige mensen voor hun huisdieren zorgen, alleen daar zijn er ambtenaren die dagelijks dit soort praktijken opsporen en tot gevangenisstraf bestraffen, en terecht ook.
In Nederland is het geen haar beter, alleen komen dit soort mensen hiermee weg.
Het zijn maar 10% van de mensen die optimaal voor hun huisdieren zorgen in de vorm van juiste huisvesting, de juiste voeding, medische zorg en aandacht.
Het spijt me om te zeggen maar die andere 90% is puur impulsief koopgedrag en beslissen van de ene op de andere om maar even een huisdier te gaan kopen zonder zich in te lezen en te verdiepen in de vele nadelen van een huisdier
Grote honden op een flatje, een zangvogel in een minikooitje met één zitstok, een slang in een aquarium zodat ie er alleen opgerold in kan liggen, een papegaai die zich uit verveling kaal plukt en ga zo maar door.
En dan nog al die zgn kwekers, het gaat ze uiteindelijk maar om één ding, en dat is GELD
En aangezien we er in Nederland geen ambtenarenapparaat voor hebben maken ze de oplossing heel simpel door zo langzamerhand alles te verbieden.
Dus die 10% moet bloedden voor die 90%, simpel als wat.
En ja ik ben een dierenliefhebber in hart en nieren

Patrick, 21-02-2014 22:34 #32
Degene die deze lijst heeft samengesteld heeft waarschijnlijk een vlaag van verstandsverbijstering gehad, want een degoe mag niet en een waterbuffel wel? Het was beter geweest onze welbekende huiskat te verbieden, want als er 1 huisdier schadelijk is voor andere dieren dan is deze het wel!

Martie van Ham, 13-02-2014 18:20 #31
Zou het dan zijn dat alle Savannah katten t/m F4 moeten uitsterven en dat er niet meer mee gefokt mag worden. Hoe moet het dan met alle Savannah Cattery's die ermee fokken? Dan zouden ze dus overal te koop zijn behalve in Nederland? Kan me niet voorstellen. Aan welke eisen moet een verblijf trouwens voldoen? Ik kan het nergens vinden.

Bibi, 07-02-2014 19:30 #30
Hoe zit het met de caracal? Mag je deze nu wel of niet houden?

Noah, 05-02-2014 11:54 #29
Ik wilde binnenkort een suikereekhoorn (sugar glider) kopen en vind het dus echt heel jammer dat deze verboden zijn ik hoop dat dit snel verandert.

Michelle, 04-02-2014 23:15 #28
Hoe zit het met Hangbuik Zwijntjes? En kippen? En een Emoe op een boerderij? Reactie infoteur, 06-02-2014
Voor dieren op een boerderij gelden andere regels, de lijst die is opgesteld geldt alleen voor particulieren. Boerderij-houders hebben andere vergunningen. Voor pluimvee gelden de regels voor "productiedieren", deze regels gelden voor koeien, varkens, paarden, kippen en andere dieren die doorgaans op boerderijen gehouden worden. Deze dieren zijn gewoon nog toegestaan.

Jan van Eijk, 16-12-2013 23:40 #27
Heel die lijst is belachelijk, er klopt niks van. Waarom bv wel een kat en geen fret. Er zjn meer tamme fretten dan katten. De kat is ook niet te temmen, verspreid ook ziektes via ontlasting, er zwerven er inmiddels 1,6 miljoen rond in Nederland, die allerlei schades veroorzaken in natuur, maar dat mag, een fretje of een degoe, die niemand lastig valt mag dan niet meer, een beetje heel erg krom

Auke, 02-12-2013 14:24 #26
Hallo, heb sinds enige tijd een Hudson eekhoorn, prachtig beestje! Is deze in 2014 nog toegestaan, om te houden/hebben! Wie kan mij hier antwoord op geven? Reactie infoteur, 29-12-2013
Hallo,

Er staat geen enkele eekhoornsoort op de lijst met toegestane dieren, dus helaas mag je de Hudson eekhoorn niet als huisdier houden. Het is echter wel zo dat dieren die je al in je bezit hebt gewoon mag houden. Officieel zouden ze dan trouwens wel een chip oid moeten hebben, als bewijs dat je ze al had voor 2014 begon.

Chiandra, 23-11-2013 16:37 #25
Een suikereekhoorn of ook wel sugar glider genoemd.
is in Amerika een heel normaal huisdier. ik snap niet waarom je ze daar in de winkel kan kopen en hier op de verboden lijst staan.
het zijn lieve dieren die je met geduld heel tam kan maken zo tam dat je ze zelf overal naar toe kan nemen.ze vormen absoluut geen gevaar ze bijten niet en vallen ook niet zomaar aan.
ik heb mensen gesproken die deze beestjes als huisdier hebben en die zeggen dat het onzin is dat zo beest verboden moet worden aangezien het beestje op zij gemak is voldoende ruimte heeft.
ook wat een onzin dat een Siberische hamster verboden is. slaat toch nergens op straks wordt een normale hamster ook nog verboden omdat die eventueel ook kan bijten elk beest kan bijten maar zolang je maar weet hoe je voor zo beest moet zorgen en dat je zeker weet dat het goed is dan zie ik het probleem niet.

Sara, 20-11-2013 20:50 #24
Beste,

Ik vroeg me af of een quokka wel als huisdier zou mogen? Ik zag het niet op de lijst. Reactie infoteur, 24-11-2013
Beste Sara,
In principe zijn alleen nog dieren toegestaan als huisdier die op de "positieflijst" staan, dus de lijst van toegestane dieren. Dit zijn er slechts heel weinig, maar zijn de enige toegestane zoogdieren vanaf januari 2014. Voor vogels, reptielen, amfibieën en vissen gaat nog een lijst komen.

Een quokka staat niet op de lijst en is helaas dus niet toegestaan als huisdier.

Ferry, 07-11-2013 10:25 #23
Goede morgen diernliefhebbers van Nederland: Dat er toezicht op bepaalde dieren en houders hiervan komt daar ben ik absoluut voorstander van! maar dat er een fokverbod op bepaalde diersoorten komt (castreren, steriliseren), dat gaat echt veel te ver, het welzijn en de natuurlijke wijze waarop deze dieren al honderden jaren leven wordt dan zeer ernstig aangetast! Dan is er nog het grote leed onder de echte dierenliefhebbers! ik heb al tientallen jaren kamelen en moet er niet aan denken, dat ik ze niet meer mag houden of er ze moet laten uitsterven… Dat zou mij 10 jaar van mijn leven gaan kosten!
NEDERLAND wordt wakker en strijd tot het bittere eind! Het moet niet gekker worden in dit LAND!
Mvg Ferry

Vranckx, 01-11-2013 18:29 #22
Goede middag. Mijn vrouw is geïnteresseerd in het houden van een lemur (maki). Dit dier staat niet op deze verbodslijst. Is het toegestaan zo een dier te houden?
M.v.g. Alain Vranckx Reactie infoteur, 03-11-2013
Goedemorgen,

Sinds 2007 staat er in de wet dat het verboden is om apen (alle soorten) als huisdier te houden. Daar komt ook nog eens bij de apen totaal niet geschikt zijn als huisdier. Apen zijn groepsdieren, waardoor je er eigenlijk dus meerdere zou moeten houden. Daarnaast hebben apen veel leefruimte nodig. Je kan ze daardoor niet in een hok of kooi houden, maar ze los laten lopen in je huis betekent dat ze je hele huis afbreken. Tenslotte zijn apen niet zindelijk te maken, waardoor je dus ook continu achter ze aan moet schoonmaken. Geen goed plan dus!

Kim, 27-10-2013 16:48 #21
Ik snap niet waarom je de Russische dwerghamster niet meer mag houden. Ik heb er 4 jaar een gehad en in die tijd heeft hij maar een keer iemand zachtjes gebeten en dat was omdat de hamster wakker gemaakt werd en die persoon niet kende. En rusjes zijn ook al supertam als je ze bij een (goede) dierenwinkel koopt.

Snap ook niet dat ze voor dikstaartgerbils van die strenge voorwaarden gaan instellen en voor de Mongoolse gerbil en andere gerbilsoorten niet. De dikstaartgerbil is een gerbil die weinig bijt en hij is veel rustiger dan andere gerbilsoorten. Ik ga voordat het 2014 wordt nog een dikstaartgerbil erbij kopen. Je weet namelijk maar nooit wat die voorwaarden straks gaan zijn.

Dn, 26-10-2013 22:58 #20
""Het gaat hierbij om dieren die gevaar opbrengen voor de mensen (denk bijvoorbeeld aan erg agressieve dieren, of dieren die ziektes overbrengen) of dieren die erg moeilijk te houden zijn, omdat er bijvoorbeeld speciale eisen zijn voor de huisvesting of het voedsel van deze dieren. Het gaat dan ook om de zogenaamde "exotische huisdieren".""

oke. laten we deze redenen even bevestigen op de russische dwerghamster, een dier dat bij mij thuis aanwezig is

1. gevaarlijk voor mensen.

oh ja ik ken iemand die is doodgebeten door een russische hamster van 10 centimeter, gevaarlijke beesten. en zover ik wet heb ik nog nooit een hamster gezien met hamsterdolheid

2.moeilijk te houden.

ja het is heel moeilijk om het beestje iedere dag eten en drinken te geven. je koopt een vrij ruim hok, een looprat, een voerbakje, een drinkfles, bodem bedekking en nest materiaal, eten, en de basics van een hamster huisvestiging is er.

waar is de logica? was die op vakantie toen ze deze lijst maakten?

Denny, 16-10-2013 09:55 #19
Is gewoon niet normaal ze maken alles kapot! Stichting aap spoort niet er zijn mensen die deze dieren wel kunnen houden en er verstand van hebben! Ik heb zelf de hudson eekhoorn en die beestjes zitten goed in hun vel en zijn super fit! Wij gaan er niet alleen aan met onze hobbies maar ook de dierenspeciaalzaken! Ze moeten kappen met deze onzin want elk dier kun je houden als je er maar verstand van hebt!

Ingrid, 04-10-2013 14:37 #18
Ik heb zelf 2 degoe's en een Russische dwerghamster. Deze staan beide op de verboden dieren lijst, de degoe's heb ik inmiddels laten chippen de hamster laat ik maar zo.

Zijn de plannen al door de kamer in juli was er een ophef over, en nu een paar maanden later hoor je er niets meer van… Weet iemand hier meer van.

Groetjes Ingrid

Eileen, 27-09-2013 08:28 #17
Ik snap niet dat een fret niet meer mag maar een nerts wel. Kan iemand mij vertellen wat daar het verschil in zit. Vind een nerts namelijk niet echt geschikt voor een huisdier. Of mogen hun nog wel omdat er nog zo nodig mensen een bontjas moeten hebben.

Gea Kreuze, 20-09-2013 16:25 #16
Wij hebben thuis 2 geelwang schildpadden mogen deze dieren nog wel? ik kom ze namelijk niet op een lijst tegen. Reactie infoteur, 26-09-2013
Hallo Gea,

Voor reptielen, amfibieën en vogels is nog geen lijst gemaakt. Deze zal waarschijnlijk in 2014 aan de Tweede Kamer worden gepresenteerd, dus voorlopig zijn je schildpadden nog niet verboden :). Mochten ze trouwens vanaf 2015 ineens niet meer toegestaan zijn, dan mag je de dieren die je al hebt nog wel gewoon houden tot ze zijn overleden.

Groetjes,
NemesisDivina

Dave van H., 18-09-2013 12:52 #15
Ik heb een huis met een tuin van 11 km² met bos en hoge ondoordringbare hekken en ben van plan om tijgerwelpjes te halen weet iemand of dat toegestaan. Is heb het al bij het gemeentehuis gevraagd maar die weten het niet en namen me niet serieus. Reactie infoteur, 26-09-2013
Hallo Dave,

Tijgers zijn beschermde dieren, dat betekent dat als ze in het wild geboren zijn je ze niet als huisdier mag houden. Als ze in gevangenschap zijn geboren, mogen ze (tot nu toe) wel als huisdier gehouden worden. Houd er wel rekening mee dat kleine tijgers vanzelf grote tijgers worden en dat het houden van tijgers levensgevaarlijk kan zijn! Daarnaast is het natuurlijk bij ieder dier belangrijk dat je je goed verdiept in hoe je het beste voor dit dier kunt zorgen.

Groetjes,
NemesisDivina

Kimberly, 17-09-2013 20:10 #14
Beetje raar. Een vetstaartgerbil of fret alleen onder strenge voorwaarden. Maar een waterbuffel of damhert mag wel? Rare mensen

Folthan, 25-08-2013 17:36 #13
Waarom Degoes verbieden? Ze zijn al tijden in ons land geweest als proefdier maar mogen nu niet meer als huisdier gehouden worden? En moeten kleine hamsters nu ook al gechipt worden? Deze heb ik altijd als socialer ondervonden dan Goudhamsters. Ik vind het echt schandalig en hoop dat deze regeling niet doorgaat. De mensen die het snelst een huisdier kopen en deze dan verwaarlozen zijn juist degene die snel een hond of konijn kopen.

Reptielenwinkel, 24-08-2013 19:31 #12
2015 gaan ze bijna alle reptielen verbieden te houden. ik volg op dit moment dus waarschijnlijk een opleiding waar ik later niks meer mee kan doen ik vindt dit echt schandalig. ik doe een opleiding management voor reptielenwinkels omdat ik dit al zo lang ik me kan bedenken wil. in een klap valt de droom in duigen! vreselijk! teken alsjeblieft de positie lijst!

Kelly, 12-08-2013 22:45 #11
Waarom sommige knaagdieren wel en andere weer niet? Want zover ik weet stoppen mensen hun gerbils ook in te kleine kooien. Er worden zelfs kooien gemaakt voor konijnen, cavia's en alle andere huis, tuin en keuken knaagdieren waar ik nog geen mier in zou zetten zo klein zijn ze. En wat dacht je van dierenwinkels, heel veel weten gewoon niks over de dieren die ze verkopen. Begin daar dan! En voorlichting geven op bijv. scholen, zwaardere straffen voor mensen die dieren mishandelen etc, wordt daar nog wat aan gedaan? Ik snap het wel van heel veel dieren, ben er ook blij mee, maar het is zo krom. Als je echt geeft om het welzijn van dieren, begin dan met het goed opvoeden/bestraffen van de mensen die dieren niet goed verzorgen. Je kan wel bepaalde dieren ineens gaan verbieden, maar het echte probleem blijft nog steeds bestaan.

Reptielenhouder, 22-07-2013 16:34 #10
Waar kan ik eenschadenclame indienen! Vanaf 2015 komt er ook en verbod op vrijwel alle reptielen. Ik heb een kwekerij met een stuk of 100 dieren. De waarde van de dieren varieren van 500 tot een paar duizend euro per dier. Die zijn straks allemaal in 1 klap geen hol meer waard en kan mijn kwekerij wel opdoeken, waar ik jaren lang hard voor gewerkt heb. Enig idee wat die idioten allemaal kapot maken. En dierenleed voorkom je er niet mee! Je mag gewoon nog honden, katten en konijnen houden. Dieren waar het meeste leed bij is!
Mijn reptielen hebben een geweldig leven. Ik stop al mijn geld in de verblijven en voer van mijn dieren. Ik heb expres geen kinderen en heb alles voor mijn dieren opgegeven.
Jongen die wij kweken gaan altijd alleen maar bekwaamde mensen die we streng ondervragen. De prijzen zijn er ook naar dat mensen wel uitkijken het dier slecht te behandelen. Het zijn prima huisdieren die enorm tam zijn en zeker al gedomestiseerd zijn. Allemaal gekweekte gezonde dieren!
Straf niet de mensen af die het goed doen! Zorg dat dierenwinkels een goede opleiding krijgen en weten wat ze verkopen!

Charlotte, 20-07-2013 15:02 #9
Ik vind het echt belachelijk. Kom op he! Een fucking hamster. Die beestjes doen niks, ik heb er zelf ook 1 en die zit in een ruime bak en is heel tam. Ik heb een cambelli hamster, en die doet niks. Dus als deze regeling in gaat, moet ik hem maar vermoorden ofso? Over m'n lijk!

Ik hoop echt dat er mensen met verstand in het kabinet zitten, en dat die nee zeggen want zo gaat Nederland steeds meer op een dictatuur te lijken.

Belachelijk gewoon

Claudia, 17-07-2013 08:57 #8
Ik ben benieuwd naar de reden achter het verbieden van sommige van deze dieren (anderen lijken volkomen logisch en het is vreemd dat ze nu wel als huisdieren gehouden mogen worden) en ik hoop dat het niet gaat leiden tot allerlei illegale fokkerijen. Wat ze eerst eens zouden moeten doen, is de dierenwinkels aan moeten pakken; zij geven vaak het slechts mogelijke voorbeeld en hebben vaak geen enkel benul van dierenwelzijn. Neem als voorbeeld konijntjes; die worden maar in een hokje gestopt en mensen vinden het wel prima. Konijnen zijn delicate diertjes die een vrij uitgebreide handleiding hebben om gezond en gelukkig te blijven, maar iedere kleuter krijgt zo'n beestje toegestopt dat vervolgens verwaarloosd wordt. Laten ze eerst maar eens beginnen met strengere regels voor plaatsen waar dieren verkocht en gehouden worden, dat lijkt me zinvoller voor ieders welzijn dan deze lijst.

Luna, 07-07-2013 12:06 #7
Ik vind het maar flauwe kul alle huisdieren en zo die niet wild zijn moet gehouden worden!

Hennie, 29-06-2013 21:58 #6
Ik kan er wel mee in komen dat sommige hamsters verboden gaan worden of alleen onder strenge voorwaarden gehouden mogen worden. Moet je eens zien hoeveel hamsters in een véél te kleine kooi leven, stap een dierenwinkel in en je hebt zo een hamster en daarbij een ongeschikte kooi aangesmeerd gekregen. Het gaat niet om wat wij als mens leuk vinden om in een kooitje te stoppen, het gaat om het dierenwelzijn. En ik vindt dat op dit punt nog veel strenger moet worden ingegrepen. Reactie infoteur, 01-07-2013
Ik ben het met je eens dat er aan dierenwelzijn gedacht moet worden. Hamsters zijn overigens dieren die in de natuur solidair leven, die die horen helemaal niet met meerdere dieren in dezelfde kooi te zitten.

Dat je in de dierenwinkel zo een hamster inclusief ongeschikte kooi aangesmeerd krijgt is natuurlijk schandalig. Dierenwinkels zouden meer kennis moeten hebben en deze kennis moeten delen met de klanten. Alle medewerkers van de dierenwinkel verplicht een cursus laten volgen over de verzorging van de dieren die zij verkopen bijvoorbeeld. Of alleen dieren laten verkopen door particulieren die veel kennis hebben van de diersoort die zij verkopen (en een registratie / keurmerk hebben dat zij goed voor de dieren zorgen).

Kortom, er zijn meer oplossingen te verzinnen dan het direct verbieden van bepaalde dieren. Maar helaas moeten wederom de mensen die wel goed met deze huisdieren kunnen omgaan lijden onder mensen zonder verstand…

Caressa, 25-06-2013 12:21 #5
Dat jullie sommige dieren verbieden kan ik begrijpen, maar een hamster?! Dat is echt overdreven. Een hamstertje gaat echt niet ineens zo agressief worden oor. En ieder dier kan toch weleens een slechte bui hebben of eens kwaad zijn maar daarom zijn ze toch niet agressief?! En wat die ziektes betreft, een hamstertje? ze kunnen misschien wel ziektes overbrengen maar dat zie je toch ook wel aan je dier?! Er zitten inderdaad dieren bij waarvan ik ook vind waarom je die als huisdier houdt, maar er zitten van die kleine dieren tussen die echt geen kwaad doen hoor!
Als het zo doorgaat schieten er geen dieren meer over die we mogen houden! En je hebt er toch geen zicht meer over met hoeveel ze nog leven? Ik bedoel, die beestjes gaan alleen nog maar in het wild leven, en voor de rest sterven ze uit! Doe er iets aan! Verbiedt deze dieren niet!

Carmen-mariska (infoteur), 25-06-2013 10:51 #4
Een Siberische hamster is de andere naam van een Russische dwerghamster. Een Cambells hamster is denk ik een Campbelli dwerghamster. Ik vind dat sommige dieren inderdaad niet gehouden mogen worden. Maar kom op, hamsters? Ik durf te wedden dat de kinderen van de mensen die dit voorstel hebben ingediend zelf ook hamsters hebben. Ze roepen nu alleen maar narigheid op zich af. Het houden van die dieren zal nu illegaal gaan gebeuren, echt stoppen zal het nooit. Wat ze beter hadden kunnen doen is het stopzetten van de maak van te kleine kooien. Zelf heb ik ook een kleine Russische hamster rondlopen hier en die wordt goed verzorgd. Ze heeft een hele grote bak van bijna een meter en ook nog eens een ren van 1.20 bij 1.20. En nu zou ik haar ook nog een moeten gaan chippen. Wat een onzin.

Birgitte, 21-06-2013 19:41 #3
Ik ben het er helemaal mee eens dat sommige dieren niet gehouden mogen worden als huisdier, maar gaan we nu niet een beetje overdrijven met hamsters, op de lijst van verboden dieren staat de Siberische hamster, en dat is volgens mij precies dezelfde hamster als een Syrische hamster, en die staat weer op de lijst van huisdieren die wel mogen, ook staat de Campbells dwerghamster erop, wat dus gewoon een rusje is, die in miljoenen huishoudens woont, ik heb er zelf ook 2, en ik fok af en toe een nestje met ze, die beestjes worden prima verzorgd en hebben het prima naar hun zin, moet ik nu opeens verantwoording hier voor af gaan leggen. belachelijk.

Weet je wat de regering eens moet doen, instellingen zoals 144 red een dier beter in de gaten houden, want als je daar een klacht indient over iemand die zijn dieren niet goed behandeld, 120 cavia's in huis heeft die op 20 cm stront zitten en gewoon niet te eten krijgen, stik stijf onder de schurft en de schimmel zitten, en als je dan belt voor hulp word er gezegd daar doen wij niets aan, want u moet eerst met bewijzen komen, nou sorry hoor, maar 144 red geen enkel dier, die zitten daar alleen hun eigen zakken maar te vullen.

Zouden jullie kunnen vertellen waar je een klacht in kunt dienen over bepaalde soorten op deze lijsten.

Met vriendelijke groet,

Birgitte Reactie infoteur, 01-07-2013
Beste Birgitte,

Ik ben het helemaal met je eens, het is belachelijk dat verantwoordelijke dierenbezitters hier de dupe van worden.
Wanneer je op internet zoekt, vind je tal van handtekeningenacties tegen deze dierenlijst. Natuurlijk kun je ook altijd zelf een actie beginnen. Tot op heden is de lijst nog niet goedgekeurd door de kamer, dus er is altijd nog hoop dat het niet doorgaat of aangepast wordt.

Jan de Koning, 21-06-2013 17:17 #2
Mevr. Dijksma wil net als alle andere (zakkenvullers) in de regering haar macht vertonen en laten zien dat ze haar geld waard is!
Bijv. de Alpaca, Lama, Kameel, Dromedaris en Rendier zijn sowieso net als onze Honden, Katten Paarden en Koeien HUISDIEREN al eeuwenlang volledig gedomesticeerd!
Zebra's en Kangeroe's bijvoorbeeld worden uitsluitend in europa (dierentuinen etc.) gefokt, omdat a, import uit land van herkomst absoluut niet mogelijk is of b, het transport het veel te duur maakt.
Dus Wildvang komt hier absoluut niet in het geding.
Maar ja het is beter dat die jongen in betreffende dierentuin gewoon aan de leeuwen gevoerd worden.
En de hele industrie die met deze dieren gemoeid is, handelaren, voeder en toebehoren handel om zeep helpen.
Zodat Europa weer 'n stapje dichterbij de algemene Dictatuur komt, Want dat is wat ze willen

Hans van Helden, 21-06-2013 11:20 #1
Laat ze gvd eens normaal doen in Den Haag. Gaan ze nu ook al bepalen welke dieren we mogen houden.
Dit is toch niet normaal. Laat ze eerst zorgen dat de huren omlaag gaan de lonen omhoog. Pedofielen niet in woonwijken plaatsen en ga zo maar door stelletje idioten daar in Den Haag. Ik heb jarenlang degoes gehad zijn hele sociale beestjes en heel lief. Makkelijk tam te krijgen en eenvoudig als verzorging.
De degoes hebben ze jarenlang gebruikt om suikerziekte op te testen.
Dat ze maar eerst eens kijken hoe we ons geld beter kunnen besteden en niet al die miljarden over de brug gooien.

Infoteur: Nemesisdivina
Laatste update: 29-12-2013
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Dier en natuur
Bronnen en referenties: 4
Reacties: 50
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!