InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Auto en vervoer > Benzine gekte in Nederland!

Benzine gekte in Nederland!

Benzine gekte in Nederland! Wij Nederlanders klagen vooral over de guldens die wij zijn kwijtgeraakt aan de euro’s. Inderdaad moeten wij naar verhouding meer betalen voor een colaatje op een terras. De grootste prijsstijger is echter benzine en andere brandstoffen.

Benzineprijzen

Vrijwel wekelijks kunnen wij lezen: “Benzineprijs naar record” of “Vat olie stijgt naar 200 dollar”. Toch hoor je er niet meer veel mensen over klagen, want we zijn het gewend. De adviesprijzen die benzinemaatschappijen momenteel hanteren bedragen 1.65 voor een liter euro ongelood. Ook de prijzen van diesel en LPG klimmen naar recordhoogten, met gemiddelde adviesprijzen van respectievelijk 1,49 euro en 0,72 euro per liter.

LandEuro 95
Duitsland1.392
België1.511
Frankrijk1.300
Griekenland1.035
Italië1.410
Nederland1.525
Oostenrijk1.181
Spanje1.067
(prijzen 2007)

Een groot deel van de prijs bestaat uit belastingen. Brancheorganisatie Bovag gaf onlangs aan dat ruim 61 procent van de prijs van een liter benzine belasting is. In veel andere Europese landen zijn de brandstofprijzen lager. Onder andere in Griekenland en Spanje zijn de benzineprijzen fors lager.

Overheid

CDA wil een einde maken aan de woekerprijzen die de grote oliemaatschappijen rekenen. De partij wil meer concurrentie tussen pomphouders langs snelwegen. Op deze manier denken zij de benzineprijzen met ongeveer twaalf cent te verlagen. Minister Eurlings (Verkeer) heeft met de maatschappijen afgesproken dat zij per 1 januari 2008 bij elk station prijspalen plaatsen. Op deze manier kunnen automobilisten makkelijker de prijzen vergelijken, zodat er meer concurrentie ontstaat. Tot de maatregel was de prijs pas duidelijk als de automobilist eenmaal bij de pomp stond. Prijzen werden onduidelijk of niet aangegeven.

Reactie van automobilisten

De hoge benzineprijs is voor de Nederlandse bestuurder geen reden om minder de auto te pakken. Dat blijkt uit cijfers dat het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft gepubliceerd. Het CBS vergeleek het benzinegebruik in een maand met dezelfde maand een jaar eerder. De prijzen waren een jaar eerder tien procent lager, maar toch is het benzineverbruik verhoudingsgewijs niet afgenomen. In veel situaties zijn mensen ook afhankelijk van de auto. Een alternatief zou kunnen zijn het openbaar vervoer.

Openbaar Vervoer

De hoge brandstofprijzen brengen ook busmaatschappijen in de problemen. Doorberekening van de prijzen aan de klant is niet mogelijk, omdat de overheid de tarieven van de strippenkaart bepaalt. De busmaatschappijen moeten op de een of andere manier toch een manier vinden om deze kosten te compenseren. Zij zijn in veel gevallen genoodzaakt om verliesgevende buslijnen te schrappen. Hierdoor wordt het openbaar vervoer nog onaantrekkelijker als vervanger van de auto.

Conclusie

Er moet iets gebeuren vanuit de overheid. Zij moeten in de buidel tasten om de belasting op de brandstoffen te verlagen. Wij zijn privé en zakelijk afhankelijk van de auto, maar veel mensen kunnen het niet meer betalen.
© 2007 - 2017 Juul, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het n…
Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaBenzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaAls je met de auto naar het buitenland gaat, wil je weten wat de prijs van benzine of diesel elders in Europa is. Autori…
Reiskosten: auto of treinReiskosten: auto of treinDe brandstofprijzen blijven maar stijgen. De kosten van het openbaar vervoer worden jaarlijks ook verhoogd. Wat is goedk…
Wat kost een auto per kilometer?Wat kost een auto per kilometer?Een auto bezitten is een dure aangelegenheid. Alleen al de afschrijving kost voor een nieuw aangeschafte auto een paar d…
Economische Zaken wil benzineprijs beter vergelijkbaar makenHet ministerie van Economische Zaken vindt dat de benzineprijzen van de diverse tankstations beter te vinden moeten kunn…

Reageer op het artikel "Benzine gekte in Nederland!"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Reasonable (infoteur), 18-03-2008 11:59 #4
Goed artikel! Laat mooi zien hoe we aan alle kanten worden uitgeknepen door de regering.
De prijzen in Europa, maar vooral in Nederland zijn belachelijk hoog; wij betalen hier voor de goedkope brandstof in Amerika.
Daarbij komt ook nog dat al een groot gedeelte van de Euro 95 en Euro 98 benzines bestaat uit veel goedkopere biobrandstof!
Dit aanlengen met goedkopere brandstoffen gebeurt al sinds 2006, maar de automobilist merkt hier niets van aan de pomp. Zowel de overheid als de oliemaatschappijen handhaven de prijzen en belasting.
Daarom kan Shell zelfs in deze tijden van hoge olieprijzen en miljardeninvesteringen nog elk jaar een hoge winstgroei melden.
De Nederlandse regering benadrukt steeds, hoe vreemd ons zorgstelsel, pensioenstelsel en ontslagrecht in het buitenland wordt gevonden.
Wat niet wordt verteld, is hoe belachelijk ons stelsel van slurptax, ecotax, vliegtax, inkomstenbelasting en wegenbelasting wordt gevonden. Neem van mij aan dat iedere Amerikaan, die voor $ 300 per maand all in in een comfortabele SUV rijdt, ons vierkant uitlacht! Zo'n auto kost hier meer dan een ton in Euro's, en dan rijdt hij nog niet eens.
We worden aan alle kanten zwaarder belast om de kosten van de Nederlandse corruptie te dekken.

Da-peer (infoteur), 12-12-2007 09:46 #3
Kun je in je lijst van benzineprijzen ook Luxemburg opnemen?

Paul, 14-11-2007 21:12 #2
De wereld oliemarkt en nederlandse brandstoffenmarkt zijn 2 totaal verschillende markten. De vat prijs die nu richting 100 dollar gaat is voor de oliemaatschappijen en aandeelhouders een echte opsteker. De productiekostprijs voor bijv noordzee olie ligt rond de 30 dollar, in het midden oosten ligt hij nog veel lager.
Gelukkig is momenteel de dollar op een echt dieptepunt anders zouden we helemaal schrikken.

Echter de meeste pompstations in Nederland vallen niet rechtstreeks onder die zelfde maatschappijen. Ik geloof echter niet dat de nederlandse grootgebruikers in hun lease auto zich druk maken om de prijs en omzet van brandstof. Mocht men in Den Haag echt het onnodige autogebruik willen beperken, dan zou de overheid dit privegebruik moeten registreren en belasten naar gebruik. Bijtelling standaard flink omlaag, de gebruiker betaald. Dit zou bijv. met een blackbox, tachograaf, GPS systeem of soort tolpoort zeer eenvoudig vastgelegd kunnen worden.

Ook de werkgever daar ook weer bij gebaat omdat er veel minder niet productieve km met de zakenauto worden gemaakt. Dat zal ook een vermindering van de files opleveren. Een voordeel van die hoge brandstofprijs is dat de ontwikkeling en rentabilteit van alternatieve energiebronnen nu in het buitenland sneller gaan.

In Nederland vinden we een race op zonne energie wel mooi maar in Den Haag doet men in tegenstelling tot de rest van de EG maar een heel klein beetje. Ze willen daar graag eerst nog even ons aardgas duur verkopen. In onze buurlanden en de rest van de EG krijgt men EG garantieregelingen die op 400% van het niveau in Nederland liggen voor bijv zelf opgewekte zonne energie. Snapt U het wel? Ik nog niet. Volgend jaar krijgen we weer een klein doekje tegen het bloeden, maar om dit nu vooruit kijken te noemen… Succes in Den Haag.

Henk, 14-11-2007 16:54 #1
Ja ja de overheid wil een einde maken aan de woekerprijzen alsof ze het zelf niet doen door de te hoge belasting van 61% op een liter benzine, laat ze dan eerst zelf de hand in eigen boezem steken en begin dan het wel met de bekende " kwartje van kok " eerst maar terug te geven aan de burger die jaren geleden is ingevoerd onder de motto van een tijdelijkle ingreep zoals die toenmalige minister president Kok zo mooi verwoorde, ja ja mooie woorden maar teug geven ho maar ( je wordt eerder genaaid door deze stelletje… ) als je dit alles bijelkaar opteld al die jaren maal het aantal auto's maal het aantal liters waar blijft al het geld dan?
Dat er cocurentie onder de pomphouders moet komen ben ik voor.
Maar deze minister als deze een goede sier wilt maken laat hij dan alsjeblieft eerst beginnen met het kwartje van kok eerst terug te geven dan ben ik als burger hem zeer dankbaar en n.m.i vele met mij.

Mvrgr Henk.

Infoteur: Juul
Laatste update: 04-07-2008
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Auto en vervoer
Reacties: 4
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!