InfoNu.nl > Nieuws uitgelicht… > Auto en vervoer > Nieuwe dienstregeling NS 2013 vanaf 9 december 2012

Nieuwe dienstregeling NS 2013 vanaf 9 december 2012

Nieuwe dienstregeling NS 2013 vanaf 9 december 2012 Vanaf zondag 9 december 2012 geldt er voor de treinen van de NS een andere dienstregeling. Een dienstregeling die ook in 2013 zal gelden. De nieuwe dienstregeling van de NS zal de grootste veranderingen met zich mee brengen sinds 2007. Liefst 30% van alle treinen zullen vanaf 9 december 2012 te maken krijgen met een nieuwe dienstregeling en er zijn dus gewijzigde vertrektijden. Deze veranderingen zijn hoofdzakelijk te wijten aan de Hanzelijn. De Hanzelijn is de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Ook zal vanaf 9 december 2012 de Fyra zijn route wijzigen. De Fyra is een hogesnelheidslijn en deze zal vanaf 9 december 2012 door rijden naar Brussel. Andere blikvangers die zijn toegevoegd in de nieuwe dienstregeling van de NS zijn de vijf nieuwe treinstations in Nederland en de extra treinen op vijf belangrijke trajecten. De nieuwe trajecten zorgen ervoor dat er voor veel reizigers reistijdwinst zal ontstaan.

De Hanzelijn

De grootschalige wijzigingen in de dienstregelingen van de NS worden veroorzaakt door de aanleg van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. De nieuwe spoorlijn, die op 6 december 2012 officieel op het station in Lelystad is geopend, werd door Koningin Beatrix in gebruik genomen. De Koningin testte de Hanzelijn door in haar eigen koninklijke trein van Lelystad naar Kampen te reizen. De dienstregeling van de Hanzelijn gaat in op zondag 9 december 2012. Het plan van de Hanzelijn is al ruim zestig jaar oud en het idee lag op diverse tekentafels. Nog vanuit de periode toen West- en Oost-Nederland nog door water van elkaar werden gescheiden. Aan het bouwen van de treinverbinding tussen Lelystad en Zwolle is uiteindelijk zes jaar gewerkt. Hierdoor kan er nu vanaf december 2012 binnen 30 minuten van Lelystad naar Zwolle gereisd worden. Het is niet uitgesloten dat hierdoor het Hanzelijn gebied zich economisch sterk kan ontwikkelen.

Nieuwe treinstations

Op 9 december 2012 zal dus niet alleen de nieuwe dienstregeling van de NS in gebruik genomen worden. Ook zullen er 9 nieuwe treinstations geopend worden. Enkele stations zullen gelegen zijn aan de nieuwe Hanzelijn verbinding. Er zijn ook nieuwe stations aangelegd aan al bestaande treinverbindingen, zoals tussen Zwolle en Groningen.

De nieuwe treinstations die zijn opgenomen in de dienstregeling 2013 van de NS zijn:
  1. Station Kampen Zuid, gelegen aan de Hanzelijn;
  2. Station Dronten, gelegen aan de Hanzelijn;
  3. Station Almere Poort aan de Flevolijn, met gelijktijdige sluiting van de evenementenhalte Almere Strand (dit station is al in het weekend van 6 en 7 oktober 2012 verwijderd);
  4. Station Utrecht Leidse Rijn tussen Utrecht Centraal en Utrecht Terwijde, Dit station zal pas in juni 2013 worden geopend en vanaf dan deel uit maken van de nieuwe dienstregeling van de NS.
  5. Station Groningen Europapark: definitief station, niet alleen voor Arriva, maar ook voor de Sprinters tussen Zwolle en Groningen;
  6. Station Halfweg-Zwanenburg, tussen Amsterdam Sloterdijk en Haarlem Spaarnwoude;
  7. Station Hoevelaken tussen Amersfoort en Barneveld Noord, komt te liggen aan het hoofdrailnet, maar dit station zal alleen gebruikt worden door de Connexxion-treinen van de Valleilijn;
  8. Station Maastricht Noord tussen Maastricht en Meerssen, alleen voor de Veolia-treinen van de Heuvellandlijn. Door problemen met de grondwaterspiegel ter plaatse is de aanleg meerder malen uitgesteld, waardoor de opleverdatum van 9 december 2012 niet is gelukt. Gestreefd wordt nu naar een opening in juni 2013.
  9. Station Hengelo Gezondheidspark, gelegen tussen Hengelo en Delden, voor de Syntus-treinen van de lijn Zutphen - Oldenzaal.

Grootste wijzigingen in de de NS dienstregeling 2013

In de nieuwe NS dienstregeling 2013, die vanaf 9 december 2012 in zal gaan, zal bijna een derde van alle bestaande treinverbindingen worden gewijzigd. Deze wijzigingen variëren van vertrektijden, die enkele minuten zullen wijzigen tot extra treinen op bepaalde trajecten en treindiensten die definitief zullen komen te vervallen.

Zwolle - Groningen
De Intercity’s rijden tweekeer per uur op het traject Groningen - Den Haag Centraal en Groningen Rotterdam Centraal en stoppen tot Zwolle alleen nog op het station Assen. De Sprinters rijden tweekeer per uur op het traject Groningen - Zwolle. Deze Sprinters stoppen op alle tussengelegen stations, waartoe ook het nieuwe treinstation Europark behoord. De intercity's zullen aansluiting hebben op de nieuwe Hanzelijn naar Lelystad.

Amsterdam Centraal - Den Haag
Tussen de treinstations Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal zal vanaf 9 december 2012 tweekeer per uur een Intercity rijden. Deze trein rijdt voortaan via Haarlem en niet meer via Schiphol.

Fyra naar Brussel
De Fyra naar Brussel vervangt vanaf 9 december 2012 de Intercity Brussel. De rechtstreekse verbinding naar Antwerpen en Brussel vervalt hiermee dan voor de stations Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal. Als men vanaf deze stations nar België wil vertrekken, dan worden de onderstaande trajecten aanbevolen.
  • Vanaf station Dordrecht: reis met de Intercity Vlissingen – Amsterdam naar Rotterdam Centraal. Op Rotterdam Centraal stapt men over op Fyra naar Antwerpen en Brussel.
  • Vanaf Den Haag Holland Spoor: reis met de Intercity Den Haag Centraal – Venlo naar Rotterdam Centraal en daar stapt men over op Fyra naar Antwerpen en Brussel.
© 2012 - 2017 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer?Aangepaste dienstregeling NS: Hoe, wat en wanneer?Winter en NS; een niet altijd zo geliefde combinatie. Onder bepaalde omstandigheden kan de NS besluiten om de aangepaste…
Nieuwe vervoersplan van de NMBS vanaf december 2014 (België)Nieuwe vervoersplan van de NMBS vanaf december 2014 (België)De NMBS werkt met een vervoersplan dat het treinverkeer op het spoornet regelt. Anno 2014 gebeurt dat nog steeds met het…
Bedragen studiefinanciering 2012 & 2013Bedragen studiefinanciering 2012 & 2013De hoogte van de studiefinanciering voor 2012 en 2013 is bekend. In dit artikel: de hoogte van de studiefinanciering 201…
Speelschema Eredivisie 2012-2013, programma en uitslagenHet seizoen 2011-2012 zit er weer bijna op, de kampioen is bekend, de play-offs zullen moeten beslissen welke teams prom…
Grote tijdwinst met NS HispeedDankzij NS Hispeed liggen Amsterdam en Rotterdam een stuk dichter bij elkaar. Over de HSL-Zuid duurt de treinreis Amster…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • www.hanzelijn.nl
  • www.ns.nl

Reageer op het artikel "Nieuwe dienstregeling NS 2013 vanaf 9 december 2012"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Hans Heemskerk, 10-12-2012 22:45 #1
Volgens NS (de heer Bert Meerstad in het TV-programma Buitenhof op zondag 9 december) rijdt de Fyra tussen Amsterdam en Brussel vanaf heden een gemiddelde snelheid van 250 km/h. Geldt dit ook op het HSL-deel tussen Hoofddorp en Rotterdam? Gaat dit ook voor de Thalys gelden? Ik heb eind november met de Thalys van Schiphol naar Rotterdam Centraal gereisd, toen ging hij beslist nog geen 250 km/h. Mogen zij nu wel 250 km/h doordat op het gehele traject de nieuwe dienstregeling geldt? Graag een reactie.
Met vriendelijke groet,
Hans Heemskerk Reactie infoteur, 15-12-2012
Snelheid

De trein kan sinds 9 december 2012 de volledige afstand van Amsterdam naar Brussel, 212 kilometer, in 1 uur en 49 minuten afleggen.

Dat betekent een gemiddelde snelheid van 120 kilometer per uur.

Nederland
In Nederland is de af te leggen afstand 125 kilometer, waarvan 85 kilometer hogesnelheidslijn. De overige 40 kilometer is deels een bestaand en deels een nieuw aangelegde spoorlijn. Deze veertig kilometer is geen hogesnelheidslijn.

België
In België is de af te leggen afstand 87 kilometer. Hiervan is 35 kilometer hogesnelheidslijn.
De overige 52 kilometer is een bestaande spoorlijn waar de maximumsnelheid 160 kilometer per uur is. Er is in het traject een beperking ter hoogte van de noord-zuidverbinding in Brussel. Hier is de sneleid teruggebracht naar 50 kilomater per uur.
Bij het station van Mechelen is de snelheid maximaal 100 kilometer per uur en in de tunnel onder Antwerpen-Centraal rijdt de trein maximaal 90 kilometer per uur.
Tot 2011 was er nog een brug in Duffel, waar 90 kilometer per uur gereden mag worden, maar dat is inmiddels verleden tijd.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 08-12-2012
Rubriek: Nieuws uitgelicht…
Subrubriek: Auto en vervoer
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Deze rubriek bevat artikelen welke zijn geschreven naar aanleiding van een nieuwsfeit en kunnen daarom mogelijk gedateerde informatie bevatten.
Schrijf mee!